AcasăStiri generaleIaşi: Roboţelul social Pepper, mascota ediţiei din acest an a FIPTI, aşteaptă...

Iaşi: Roboţelul social Pepper, mascota ediţiei din acest an a FIPTI, aşteaptă să încânte publicul spectator

Cea de-a XIV-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr, focus ‘artă şi tehnologie’, organizată de Teatrul Luceafărul din Iaşi, va debuta, începând de vineri, mascota ediţiei fiind roboţelul social Pepper, care aşteaptă publicul spectator pentru a dansa, să facă selfie-uri, dar şi pentru story-uri teatrale.

Organizatorul evenimentului, Otiţa Cîntec, directorul artistic al Teatrului Luceafărul din Iaşi, a declarat că programul include peste 100 de evenimente live (indoor, outdoor), online (live streaming, video streaming) şi în eter.

‘Va fi teatru în scenă, pe stradă, în vitrine, teatru radiofonic, teatru accesibilizat pentru persoane cu deficienţe de auz şi văz, instalaţii imersive receptate prin intermediul ochelarilor VR, improvizaţie online moderată de inteligenţa artificială, teatru făcut pe un text scris de un robot, expoziţii, conferinţe, lansări de carte, workshop-uri, demonstraţii făcute de roboţi etc. Roboţelul social Pepper, mascota actualei ediţii, se va întâlni în foyer-ul Teatrului Luceafărul cu publicul, va spune story-uri teatrale, va dansa şi va face selfie-uri’, a declarat Oltiţa Cîntec.

Deoarece Iaşiul se află în scenariul portocaliu, capacitatea sălilor este limitată la 50%, iar accesul la spectacole le este permis doar celor care au certificat verde european de vaccinare, adeverinţă de trecere prin boală, test negativ PCR, cu cel mult 72 de ore înainte, sau antigen, cu cel mult 48 de ore în avans.

‘Pandemia cu noul coronavirus a obligat artele vii la reinventare. Tendinţe experimentale implicând creativ noile tehnologii în toate variantele lor au fost preluate de comunitatea artistică globală şi încă într-un ritm accelerat. Direcţii estetice recente practicate de câteva decenii au devenit prioritare şi îmbogăţite într-un an cât altele-n zece. Teatrul contactless a dominat perioada, reliefând preocupări de retorică performativă anterioare, oferind noi eşantioane imaginate de cei pregătiţi să le dezvolte. Pe câteva dintre ele le reunim în programul nostru’, declară Oltiţa Cîntec, curatorul Festivalului.

Ediţia din acest an a Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iaşi este organizată de Teatrul Luceafărul Iaşi şi finanţată de Consiliul Judeţean Iaşi; partenerii reuniunii sunt Primăria Iaşi, Centrul Cultural German, autorităţile landului Baden-Wurttemberg, Forumul Cultural Austriac, Ambasada Elveţiei, Ambasada statului Israel, Institutul Francez etc.

Cu o medie de 10 evenimente pe zi, până pe 10 octombrie, Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iaşi reuneşte live şi intermediat tehnologic artişti din 11 ţări – Austria, Canada, Cehia, Elveţia, Franţa, Germania, Israel, Italia, Marea Britanie, România, Spania, care evoluează în 20 de locuri din oraş şi din afara lui. Publicul ţintă este foarte divers, organizatorii vizându-i pe toţi cei care, indiferent de etate, au rămas curioşi cultural, interesaţi de noi provocări estetice.

Agenda artistică a manifestării este foarte diversă, mizând pe multiple exclusivităţi naţionale care îmbogăţesc impresionanta listă de artişti şi companii prezente pentru prima oară în Romană – Improbotics Canada, Marea Britanie; THEaiTRE Praga, Cehia; Susanne Kennedy şi Markus Selg, Germania; Ahuma Production Canada, Franţa etc. şi reunind actori de prim rang valoric din România (Marcel Iureş, Florin Piersic Jr., Dorina Lazăr, Elvira Deatcu, Alexandru Papadopol, Marius Manole, Pavel Bartoş etc.) în spectacole în premieră în Iaşi, realizate de regizori precum Alexandru Dabija, Gigi Căciuleanu, Radu Afrim, Ada Milea, Felix Alexa, Peter Kerek etc. AGERPRES / (AS – autor: Daniela Malache, editor: Marius Frăţilă)

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks