Romanian Fashion Week, care se va desfăşura în perioada 26 şi 28 mai, în Grădinile Palas, deschide weekend-ul frumuseţii la Iaşi, în cadrul Romanian Creative Week (RCW), cel mai important eveniment dedicat industriilor creative româneşti.
Aflat la a XV-a sa ediţie, festivalul de modă Romanian Fashion Week vine şi în acest an cu cea mai bună selecţie de designeri consacraţi dar şi emergenţi în trei zile de show-uri pe cel mai spectaculos catwalk construit până acum în ţară, în Grădinile Palas.
‘Evenimentul nostru propune nume noi la fiecare ediţie. Avem curajul de a da un cec în alb multor tineri, artişti şi curatori, care ne-au demonstrate, apoi, că fac lucruri extraordinare. Ceea ce încercăm noi să facem în Iaşi este să ridicăm nivelul actului cultural, artistic, nu numai în oraşul nostru, ci şi la nivel naţional. Iar semnalele că suntem pe calea cea bună sunt foarte clare. Suntem foarte bucuroşi că, anul acesta, am primit vestea din partea Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală, care ne-a anunţat că RCW este evenimentul care adună la un loc cel mai mare număr de industrii creative, la nivel european. Este nu doar o bucurie, ci şi un lucru care ne responsabilizează foarte mult’, a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, Irina Schrotter, preşedintele Federaţiei Patronatelor Industriilor Creative (FEPIC), organizatorul Romanian Creative Week.
Potrivit organizatorilor, sunt 19 de designeri consacraţi, 26 de designeri emergenţi, dintre care 15 sunt câştigători ai celui mai mare concurs dedicat modei în România, şi secţiile de design vestimentar ale celor mai importante patru universităţi de profil din ţară şi, în premieră, ai celei din Chişinău, beneficiind de serviciile de beauty ale echipelor conduse de Alexandru Abagiu şi Sorin Stratulat, îşi vor prezenta colecţiile în 50 de show-uri individuale sau colective.
‘Ne bucurăm să ne alăturăm din nou Romanian Creative Week, un eveniment care susţine comunitatea de artişti şi aduce inspiraţie publicului din România. TikTok este un spaţiu în care comunitatea din România descoperă deja noi reprezentări ale culturii. Potrivit unui studiu lansat de TikTok în parteneriat cu Ipsos, 62% dintre utilizatorii români îşi doresc să descopere experienţe culturale offline, precum mersul la cinema, la muzeu sau achiziţionarea de cărţi, după ce le văd pe TikTok. 51% dintre români au vizionat conţinut legat de modă şi stil pe TikTok în ultimele 6 luni şi 48% au vizionat conţinut despre artă, literatură, muzee, spectacole, arhitectură. Suntem siguri că LIVE-urile de pe contul TikTok @romaniancreativeweek şi hashtag-urile #rcw, #rcw23 şi #romaniancreativeweek vor aduce noi momente de creativitate în perioada de festival’, a declarat Paula Kornaszewska, head of operations al TikTok pentru Uniunea Europeană.
Scena Romanian Fashion Week, cea mai mare din ţară, are 40 de metri lungime şi 10 metri înălţime. Este o construcţie cu o deschidere de 24 de metri, în cadrul căreia s-au folosit două portale Megaforce impresionante, utilizate exclusiv în construcţiile de scenă de festival. În realizarea ansamblului s-au utilizat 100 de becuri, 100 de led-uri wash moving heads şi 80 de metri de ecran cu led, care vor asigura jocul de lumini şi buna vizibilitate a lucrurilor care se vor întâmpla pe catwalk.
‘Domeniile care sunt reprezentate în aceste zece zile ale Romanian Creative Week sunt foarte diferite. De la IT şi tehnologie avansată la obiecte realizate de mână, acoperim o arie foarte mare şi diversificată din ceaa ce înseamnă creativitate. Unii se pot întreba dacă nu amestecăm prea multe lucruri – modă, muzică, dans, film, IT etc. Dar nu este aşa. Trăim în epoca în care tehnologia este la vârful degetelor noastre, se intersectează cu aproape orice ţine de viaţa noastră, lumea este într-o continuă mişcare. În acest univers atât de frumos şi de variat, avem obligaţia de a ne menţine creativitatea vie, iar asta facem atât prin toate business-urile noastre, cât şi prin Romanian Creative Week, ca parteneri ai FEPIC’, a declarat Michael Bernescu, Palas shopping center manager.
Designerii ale căror colecţii vor fi prezentate în cadrul secţiunii Romanian Designers a Romanian Fashion Week sunt: Smaranda Almăşan, AXENTE, Borbala, Lucian Broscăţean, Chic Utility, Ioana Ciolacu, Tudor Halaţiu, Atelier Hamza, Andra Handaric, Jolidon, Cristina Lazăr, Laura Lazăr, Murmur, Antonia Nae, Lucian Rusu, Irina Schrotter, Andreea Tincu.
IF Platform, cea de-a doua secţiune a Romanian Fashion Week, va prezenta colecţiile incluse în selecţiile curatoriale, cele ale câştigătorilor Call for Projects, precum şi ale echipelor de designeri ale Departamentelor de modă-design vestimentar din cadrul universităţilor participante.
Designerii din selecţia curatorială a IF Platform sunt: Alexandra Şipa, Atelier Resolved, CYCLEDERROR, LENCA, Peculiar Spirit, Raluc, SCAPADONA, Şura Şuşara, THE CABIN, UAD Fashion Research: Anca-Luiza Zaharia şi Kiss Gyongyver, Wanderer.
În cadrul IF Platform vor mai fi prezentate colecţiile de grup ale Departamentelor de Modă din cadrul Universităţii de Artă şi Design Cluj-Napoca, Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti, Universităţii Naţionale de Arte ‘George Enescu’ Iaşi şi Universităţii de Vest din Timişoara.
Romanian Fashion Week aduce, la ediţia din acest an, şi modele ieşite din tipar, într-un demers subtil de punere în discuţie a unor chestiuni tabu în societate, precum vârsta şi etnia. Fostul model Ana Sidor Crişan (50 de ani) va defila pe podium în cadrul Romanian Creative Week pentru a da o lecţie de asumare şi pentru a transmite un mesaj despre autenticitate tinerei generaţii.
‘Întotdeauna frumuseţea a influenţat lumea. Oamenii se raportează la frumuseţe în permanenţă şi au nevoie în permanenţă de modele sociale frumoase. De fapt, aş putea să spun că toată lumea din zona advertisingului a creat o poartă către nevoia de cunoaştere prin frumuseţe. Tinerii şi, în mod special, adolescenţii au nevoie de aceste modele cu care să se identifice. Şi, probabil, tocmai de aceea am privit, ca şi fostele mele colege de pe podium de atunci, meseria asta ca pe o formă de responsabilitate’, a declarat fostul model Ana Sidor Crişan, care are în prezent 50 de ani şi va reveni pe catwalk în cadrul prezentărilor de la Romanian Fashion Week.
Romanian Creative Week continuă până în 28 mai cu o serie de show-uri de arte vizuale, în cadrul New Media District, eveniment susţinut de Glo, dar şi filme, în cadrul Moldova Film Festival, conferinţe şi workshop-uri pe teme din cele mai diferite, de la design şi arhitectură până la subiecte de larg interes pentru generaţiile X, Y, Z. AGERPRES / (A, AS – autor: Daniela Malache, editor: Marius Frăţilă)