Poliţia Română avertizează cumpărătorii să fie atenţi la vânzările online fictive, adică postarea de anunţuri diverse, iar ulterior, după convingerea cumpărătorilor să transfere sumele de bani solicitate, bunurile nu mai sunt livrate. ‘De asemenea, cumpărătorii pot primi pe email mesaje care par a fi trimise de firme sau persoane de încredere, însă adresele de email ale expeditorilor sunt modificate, astfel încât să pară că sunt legitime’, informează un comunicat al Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR) transmis, vineri, AGERPRES. O altă metodă de înşelare a cumpărătorilor o reprezintă folosirea de adrese foarte similare, de pildă cu o literă în plus sau minus, sau cu cifra 0 în locul literei O. În conţinutul mesajului poate fi introdus un link spre o pagină falsă, iar în momentul în care se introduc date precum username şi parolă, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai întâlnite ameninţări în mediul cibernetic). ‘Atunci când navigaţi pe internet de pe dispozitivul dumneavoastră, asiguraţi-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS – pictograma unui lacăt arătând că pagina accesată este securizată’, arată sursa citată. Cumpărătorii sunt sfătuiţi să nu facă niciodată click pe un link sau o anexă dintr-un e-mail sau SMS nesolicitat şi să verifice adresa de pe care a fost transmis mesajul, deoarece de multe ori aceasta provine de la un domeniu care nu are legătură cu acea companie. ‘Evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail. Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conţine greşeli gramaticale’, precizează IGPR. Dacă se cumpără bunuri de la persoane fizice, trebuie cerute documentele de provenienţă ale acestora (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanţie emis de producător. Cei interesaţi de cumpărarea unor bunuri nu trebuie să plătească în avans. ‘Folosiţi un serviciu de curierat cu plata ramburs, ce permite deschiderea coletului la primire. Plătiţi pentru marfă după ce v-aţi asigurat că aţi primit ce aţi comandat. În cazul în care efectuaţi totuşi plata online pentru diferite produse, fiţi atenţi când oferiţi detaliile cardului de credit sau debit pe internet. Refuzaţi tranzacţia dacă vi se cere codul PIN’, mai arată sursa citată. De asemenea, este mai sigur să se folosească un card de debit dedicat tranzacţiilor online care să fie alimentat numai cu suma necesară achiziţiei. ‘Foarte important este să cunoaşteţi situaţia financiară de pe card, atât înainte de a efectua o tranzacţie, cât şi după. Este posibil ca, uneori, să vă fie încasată mai mult decât suma de pe factură, fără a va da seama de acest lucru. Tipăriţi sau salvaţi comanda dumneavoastră, precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situaţia în care ar exista vreo problemă mai târziu’, mai spun poliţiştii.