AcasăPoliticaÎn premieră: Ministrul Pîslaru îl dă pe Bolojan pe mâna procurorilor europeni...

În premieră: Ministrul Pîslaru îl dă pe Bolojan pe mâna procurorilor europeni (inpolitics.ro)

„Ministrul Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, independent pe un loc în guvern al PNL, a anunțat azi că va sesiza Parchetul European al Laurei Kovesi pe subiectul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi. Cum între cei care au decis achiziționarea, anul trecut, de asemenea microbuze la suprapreț se numără și președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, se cheamă că ministrul își dă propriul premier pe mîna procurorilor”, scrie inpolitics.ro.

„Reamintim că, în vară, presa a dezvăluit că autorități locale din mai multe județe au achiziționat microbuze electrice pentru școli de la o firmă prahoveană la un preț care pare nu supraevaluat, ci mult supraevaluat, de la 99.000 euro pînă la 263.000 euro, în funcție de județ. După scandal, Pîslaru a anunțat că va primi un raport al Corpului de control pînă la finele lunii august, dar abia azi a făcut marele anunț.

”Apelul de proiecte cu titlul „Microbuze electrice pentru elevi” a fost gîndit pentru a sprijini comunitățile locale și pentru a oferi copiilor din mediul rural un transport sigur, modern și prietenos cu mediul. Din păcate, analiza documentațiilor transmise de consiliile județene arată că modul de implementare a fost neuniform și lipsit de o coordonare centralizată.
În locul unui sistem integrat, cu achiziții centralizate și standarde unitare, fiecare județ a derulat proceduri separate, stabilind propriile caiete de sarcini, valori estimate și condiții de livrare.
În total, au fost 74 de achiziții derulate individual de către 40 de județe.
Această descentralizare, deși justificată de dorința de flexibilitate locală, a generat efecte absolut reprobabile: diferențe semnificative de preț între microbuze similare și lipsa unor justificări clare privind diferențele majore de cost.
Au fost identificate situații în care același tip de microbuz electric (16+1 locuri) a fost achiziționat, în județe diferite, la valori semnificativ variabile — între un minim de 99.000 euro și un maxim de 263.000 de euro per unitate, fără modificări tehnice care să justifice diferențele.
Au fost recepționate echipamente în afara termenilor de livrare, diferențele de preț variind uneori și pînă la de trei ori mai mult față de prețul cel mai mic.
Nu există justificări tehnice sau financiare care să acopere diferențele majore de cost.
Diferența semnificativă de preț pentru microbuze similare ridică suspiciuni de înțelegere între firme (preț de cartel), prețul nereprezentînd o imagine reală a prețurilor practicate pe piață (…)În lumina tuturor acestor aspecte, am dispus transmiterea tuturor constatărilor către instituțiile abilitate: Parchetul European, Departamentul pentru Luptă Antifraudă și Consiliul Concurenței(…)
România are nevoie de o administrație care funcționează unitar și responsabil. Banii europeni sunt bani publici, iar de folosirea lor corectă și transparentă depinde însăși modernizarea României.
Cînd vorbim de bani publici, nu ne permitem neglijență, improvizație sau lipsă de rigoare și nu voi tolera niciodată asemenea situații” a scris Pîslaru pe Facebook.

Presa a dezvăluit în trecut că cele mai multe contracte fuseseră obținute de o firmă prahoveană cu sediul în Cîmpina, Aveuro, controlată integral de Vlad Mircea Papuc, a cărui mamă este șefa Organizației de Femei PNL Prahova și apropiată a lui Iulian Dumitrescu (fost președinte CJ Prahova, anchetat pentru corupție).

În august 2025, Aveuro a emis un comunicat negînd acuzațiile, subliniind transparența, respectarea legii și calitatea produselor. Papuc a admis profiturile, dar a refuzat comentarii detaliate: „Doamne ajută! Nu comentez prețul”. Firma a cîștigat și alte licitații PNRR (ex. autobuze electrice urbane). În 2023, a înregistrat o cifră de afaceri de 38,3 milioane lei (circa 7,7 milioane euro) și un profit net de 4,4 milioane lei; în 2024, profitul net a explodat la 68,7 milioane lei (creștere de 1.462%), la o cifră de afaceri de 255,6 milioane lei (creștere de 566%), mare parte datorită contractelor PNRR.

Dacă plîngerea lui Pîslaru ajunge la Laura Kovesi, premierul Bolojan are toate șansele să se numere printre (foștii) liderii județeni care urmează să dea cu subsemnatul în fața procurorilor, mai ales că județul condus de el a avut unul dintre cele mai mare prețuri dintre toate microbuzele achiziționate la nivel național”, scrie inpolitics.ro.

Sursa: Ecopolitic.ro

Proiectul jurnalistic pressonline.ro este un proiect susținut de AGI
- o asociație neguvernamentală, apolitică și non-profit.
Depinde și de tine să susții o presă independentă.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks