Parlamentarii USR din Comisiile de învăţământ au anunţat, marţi, că au depus peste 200 de amendamente la legile Educaţiei propuse de ministrul Ligia Deca, ‘amendamente care reflectă cele 26 de măsuri ce trebuie incluse în aceste legi pentru a se putea vorbi despre schimbări reale în sistemul de învăţământ’.
Potrivit iniţiatorilor, în forma actuală, legile Educaţiei nu fac nicio reformă, sunt doar o invitaţie la resemnare şi o confirmare a faptului că PSD şi PNL nu doresc investiţii în Educaţie, ci doar economie de respect şi de resurse.
‘Astăzi România are în Parlament legile PSD-PNL-Deca într-o formă care pur şi simplu nu poate fi votată. (…) Am identificat o serie de 26 de ‘linii roşii’ care, rămase nerezolvate, lasă România în continuare abandonată, fără să putem vorbi despre o reformă autentică în domeniul educaţiei. În orice ţară normală legile Educaţiei reprezintă temelia unui contract nou social între stat şi cetăţeni, ar trebui să fie un contract despre implicare, spre civism, despre o cetăţenie activă, ar trebui să fie despre pregătirea pentru piaţa forţei de muncă. Or noi nu putem să mergem mai departe cu o formă veche PSD-PNL a contractului social care ne-a bântuit de peste 30 de ani şi într-o formă care nu rezolvă niciuna dintre aceste probleme’, a declarat senatorul Ştefan Pălărie, într-o conferinţă de presă.
Potrivit acestuia, ‘PSD-PNL fac o serie de compromisuri şi modificări minore’ în legile Educaţiei. ‘Şi, din păcate, nefericitele incidente şi evenimente de la liceele sau şcolile din Bucureşti sau din Prahova ne arată un tablou absolut îngrozitor. Or, dacă noi nu intervenim acum, inclusiv prin textele de lege, vom avea ţara condamnată la un viitor trist şi întunecat’, a avertizat senatorul USR.
Potrivit senatoarei Silviei Dinică, ‘în realitate aceste proiecte de legi rămân în continuare născute doar din orgoliul preşedintelui, nu sunt asumate, nu sunt dorite şi mai ales nu sunt susţinute’.
Amendamentele, axate pe 26 de capitole, au fost prezentate de parlamentarii USR Ştefan Pălărie, Filip Havârneanu, Silvia Dinică, Irineu Darău, Adrian Miftode.
Astfel, USR vrea prioritizarea educaţiei ca domeniu strategic prin finanţare adecvată, context în care educaţia trebuie să fie deasupra jocului politic. Potrivit amendamentului, orice viitor ministru al Educaţiei ar trebui să-şi piardă funcţia dacă educaţia nu obţine 15% din cheltuielile bugetului general consolidat, procent prevăzut de lege.
Propunerile USR vizează totodată o educaţie orientată spre obţinerea competenţelor viitorului, evaluare naţională şi admitere egale pentru toată lumea, opţiuni pentru şcoala după şcoală garantate, cu prioritate pentru copiii defavorizaţi, masă caldă pentru toţi copiii, grădiniţă, şcoală, liceu, precum şi transport şcolar acoperit integral de stat, pentru ca ‘părinţii să nu scoată bani din buzunar’.
Între propunerile USR se mai află ‘învăţământ cu adevărat gratuit pentru toţi elevii’, şcoală sigură pentru copii, investiţia în profesori, astfel încât ca aceştia să devină motivaţi, recunoaşterea şi premierea profesorilor performanţi, şcolile să decidă singure ce profesori angajează – descentralizare reală, şcoli autonome – în care părinţii, elevii şi comunitatea participă la decizie, digitalizarea educaţiei, elevii din învăţământul tehnologic şi dual să fie mai aproape de profesionişti, eliminarea discriminărilor faţă de copiii cu cerinţe educaţionale speciale şi/sau dizabilităţi, educaţie fără graniţe, stil de viaţă sănătos pentru elevi şi studenţi, prioritizarea eticii în sistemul de învăţământ – cu toleranţă zero pentru orice formă de plagiat, încă de la liceu.
USR mai propune, la capitolul ‘Ori la partid, ori la şcoală sau universitate’, ca orice funcţie de conducere, îndrumare şi control din sistemul de învăţământ să fie incompatibilă cu orice funcţie de conducere din partidele politice, precum şi cu funcţiile de consilier local sau judeţean.
De asemenea, la capitolul ‘Fără rectori veşnici şi atotputernici’ parlamentarii USR propun limitarea mandatelor rectorilor la două a câte maxim 4 ani, indiferent de perioada şi universitatea în care s-au desfăşurat şi indiferent de întreruperi.
Amendamentele mai vizează responsabilizarea universităţilor pentru integrarea studenţilor pe piaţa muncii, reducerea costului vieţii de student, cu actualizarea burselor anual cu rata inflaţiei, acces la bazele ştiinţifice de date pentru studenţi, introducerea avertizorului de integritate în universităţi, precum şi reînfiinţarea CNCS – Consiliul Naţional al Cercetării ştiinţifice, deoarece versiunea actuală a Legii educaţiei universitare prevede desfiinţarea CNCS fără a desemna o altă instituţie care să preia atribuţiile.