Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat marţi că procedura de rezolvare a sesizărilor vizând plagiatul din noua lege a învăţământului superior ‘mută accentul pe prevenţie’.
Deca a fost întrebată cât de sigură este procedura de identificare şi de combatere a plagiatului în proiectul de lege privind învăţământul superior.
‘Procedura de sesizare şi rezolvare a sesizărilor vizând plagiatul este o procedură care, pe de o parte, mută accentul pe prevenţie, avem acea perioadă de 90 de zile în care tezele, înainte de susţinere, stau într-o zonă de transparenţă, securizată din punctul de vedere al drepturilor de autor, în aşa fel ca aceste teze să poată fi vizualizate şi verificate, orice suspiciune de plagiat putând fi semnalată comisiei care validează în urma susţinerii tezei pentru a putea fi emis titlul de doctor. Mai mult decât atât, am clarificat, în limitele stabilite de Curtea Constituţională, care este procedura de sesizare a tezelor care au fost deja susţinute, în aşa fel încât orice sesizare se face să aibă un parcurs legislativ cu succes. CCR trasează nişte limite. Am rămas în aceste limite pentru că altfel nu se poate. Este o decizie obligatorie pentru toate instituţiile şi autorităţile, inclusiv pentru Ministerul Educaţiei’, a spus ministrul Educaţiei la Palatul Parlamentului.
Ea a adăugat că prevederile acestei legi nu pot fi aplicate tezelor susţinute înainte de anul 2000.
‘Din punctul nostru de vedere, orice demers de transparenţă este unul lăudabil. Ceea ce nu putem face este să impunem nişte condiţii pe care le avem acum unor teze susţinute în trecut. Deci, dacă la acel moment publicarea tezei în format digital nu era o condiţie asumată de către doctorand, nu o putem impune retroactiv, dar universităţile au această posibilitate, să digitalizeze tot fondul arhivistic, inclusiv tezele de doctorat, să ia permisiunea de la cei care au susţinut în acea perioadă şi să le facă publice. Ştiu biblioteci universitare care au început deja sau au demarat acest proces’, a afirmat Deca.