Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat vineri că ‘este foarte bine că diversitatea rămâne un principiu al sistemului educaţional românesc’, după ce cu o zi în urmă Comisia pentru învăţământ a Camerei Deputaţilor a adoptat un amendament potrivit căruia ‘diversitatea’ reprezintă ‘respectarea şi valorizarea diferitelor perspective culturale, etnice, religioase, a sensibilităţii şi a empatiei, alături de întărirea şi pozitivarea imaginii de sine individuale şi colective’, amendament prin care a fost înlocuit, din forma Guvernului, termenul de ‘identitare’ cu ‘religioase’.
‘Ceea ce avem din amendamentul aprobat ieri avem o definiţie a diversităţii care diferă foarte puţin de varianta iniţială avansată în proiectul aprobat de Guvern. Este foarte bine că diversitatea rămâne un principiu al sistemului educaţional românesc, diversitatea, aşa cum trebuie ea înţeleasă, cu toate particularităţile pe care copiii nu le pot influenţa, şi care nu ar trebui să îi împiedice să aibă acces la educaţie. Vizavi de celelalte articole care ţin de specificul învăţământului confesional sau de, în general, rolul cultelor în ceea ce înseamnă învăţământul, rămâne să le discutăm şi să vedem care este cea mai bună cale de mijloc. Menţionez însă că acel articol care vizează libertatea de gândire vizează independenţa faţă de ideologii, dogme sau politizare în sine, este un articol care există şi acum în Legea educaţiei, din anul 2011, avem peste 10 ani în care acest articol nu a pus nicio problemă’, a declarat Ligia Deca la Parlament, unde participă la şedinţa Comisiei pentru învăţământ.
Atenţionată în legătură cu faptul că există amendamente care contravin celor agreate în interiorul coaliţiei de guvernare, Ligia Deca a arătat că există o dinamică a dezbaterilor în societate.
‘Sigur că am integrat foarte multe din amendamentele venite atât din dezbaterea publică, cât şi din discuţiile din coaliţie, întotdeauna rămân pentru fiecare parte o serie de amendamente care nu pot fi acceptate, uneori din cauză că ele se contrazic cu amendamentele altor părţi legitime din discuţie. Şi acum, în dezbaterea parlamentară, ele sunt reluate, sunt repuse pe masă. Este normal, este ceva la care ne aşteptam, însă cred că este foarte important ca legile, cele două propuneri legislative să-şi păstreze coerenţa. De aceea, noi opinăm că este preferabil să avem discuţii de aliniere, în aşa fel încât să nu facem modificări care să strice atât coerenţa, cât şi posibilitatea de implementare a legii’, a evidenţiat ea.
Întrebată dacă religia va fi introdusă ca materie opţională la Bacalaureat sau dacă cultele vor avea posibilitatea de a înfiinţa învăţământ confesional de stat în viitoarea Lege a educaţiei, Ligia Deca a precizat că ‘Parlamentul este suveran’.
‘Eu nu pot anticipa ceea ce Parlamentul va decide, Parlamentul este suveran. Noi suntem aici să oferim punctul nostru de vedere tehnic şi, sigur, să justificăm, să motivăm varianta de lege care a ajuns în Parlament şi pe care ministerul şi-o asumă. (…) La dezbaterea de săptămâna trecută cu reprezentanţii cultelor, reprezentanţii cultelor nu au intrat în toate amendamentele depuse la Parlament, nici nu le am avut cât să ne uităm pe ele în timp real, ei au ridicat câteva chestiuni la care, la dezbateri, ministerul şi-a exprimat punctul de vedere. (…) În ceea ce priveşte, de exemplu, religia la examenul de Bacalaureat, spun şi acum ceea ce am spus şi atunci – religia – sau mă rog materii din zona teologică – există la Bacalaureat deja pentru liceele vocaţionale teologice. Discuţia pentru extinderea acestei posibilităţi este în continuare în desfăşurare’, a transmis ministrul Educaţiei.