AcasăStiri generaleMApN: Informaţiile care acreditează ideea că s-ar fi luat în discuţie relocarea...

MApN: Informaţiile care acreditează ideea că s-ar fi luat în discuţie relocarea radarului de la Cârcea reprezintă speculaţii

Ministerul Apărării Naţionale susţine că informaţiile apărute în spaţiul public care acreditează ideea că s-ar fi luat în discuţie relocarea radarului din comuna Cârcea, judeţul Dolj, pentru a permite construirea în zonă a unui depozit Lidl ‘reprezintă speculaţii care nu au legătură cu realitatea’.

MApN a reacţionat joi, printr-un comunicat de presă, după ce publicaţia Libertatea a scris că Lidl a reuşit să obţină de la Ministerul Apărării mutarea unui radar NATO din judeţul Dolj, după ce în zonă ar fi început construirea unui depozit. Înţelegerea dintre cele două părţi a fost respinsă însă de un judecător.

Redăm punctul de vedere al MApN cu privire la acest subiect:

* ‘Informaţiile apărute în spaţiul public care acreditează ideea că Ministerul Apărării Naţionale intenţionează sau ar fi luat în discuţie relocarea în altă zonă a sistemului radar din dotarea UM 01803L Cârcea, pentru a permite continuarea lucrărilor la depozitul aparţinând SC Lidl România SCS, reprezintă speculaţii care nu au legătură cu realitatea.

* Toate demersurile întreprinse de MApN în legătură cu această situaţie au fost şi vor fi realizate cu respectarea strictă a cadrului legal şi au ca unic obiectiv asigurarea funcţionării sistemului radar în parametrii optimi, în aceeaşi locaţie de dispunere. Precizăm, de asemenea, că, în urma demersurilor MApN de sistare a lucrărilor de construcţie, stadiul actual al lucrărilor la obiectivul industrial în discuţie nu afectează în mod semnificativ desfăşurarea activităţii unităţii militare, sistemul radar funcţionând în prezent în parametri normali.

* Ministerul Apărării Naţionale nu a fost înştiinţat şi nu a primit spre analiză o solicitare de avizare în cursul procesului de emitere a autorizaţiei de construcţie nr. 206 din 28.06.2021, eliberată de Consiliul Judeţean Dolj, pentru realizarea centrului logistic având ca beneficiar SC Lidl România SCS, aşa cum prevede legislaţia în vigoare.

* Personalul UM 01803L Cârcea a întreprins demersuri legale imediat ce a fost evident că în zonă apare o nouă construcţie, respectiv începând cu data de 24 ianuarie 2022, când lucrările de construcţie în discuţie au ajuns în stadiul ridicării stâlpilor structurii de rezistenţă supraterană, dată la care unitatea a sesizat situaţia prin raport către eşalonul superior.

* La data de 26 ianuarie 2022, Ministerul Apărării Naţionale a înştiinţat, prin adrese oficiale Consiliul Judeţean Dolj, Primăria Cârcea şi SC Lidl România SCS cu privire la necesitatea imperativă a opririi construcţiei, până la obţinerea avizului din partea MApN, în conformitate cu prevederile legale, având în vedere faptul că obiectivul industrial este situat la aproximativ 2 km sud de perimetrul unităţii militare, în zona de protecţie instituită pentru asigurarea funcţionării la parametrii optimi a radarului AN/FPS-117 din dotarea unităţii militare.

* Demersurile MApN sunt justificate de faptul că orice degradare sau diminuare a parametrilor optimi de funcţionare ai radarului AN/FPS-117, ca urmare a obturării propagării sau recepţiei undelor electromagnetice prin obstacolări rezultate din construcţia unor clădiri sau altor elemente de infrastructură în zona de protecţie, influenţează în mod negativ misiunile de bază ale aparaturii. În baza calculelor matematice şi demonstraţiilor ştiinţifice a rezultat că realizarea obiectivului industrial în discuţie, conform proiectului pus la dispoziţie, ar afecta în mod semnificativ, la finalizarea lucrărilor, capacitatea de funcţionare a radarului, în special pe direcţia sud, una din direcţiile principale de cercetat.

* În urma acestor demersuri, SC Lidl România SCS a informat unitatea militară, în data de 2 februarie, cu privire la sistarea lucrărilor şi începerea procedurilor de avizare. Reiterăm faptul că, la acest stadiu al construcţiei obiectivului industrial, radarul funcţionează în limitele normale.

* Direcţia Generală Juridică din Ministerul Apărării Naţionale a iniţiat demersurile pentru formularea unor acţiuni în instanţă în vederea anulării autorizaţiei de construcţie – dosar nr. 3706/63/2022 şi, respectiv, suspendarea actului administrativ/sistare lucrări – dosar nr. 1941/63/2022, la Tribunalul Dolj.

* Din analiza tuturor datelor, a rezultat că, în această situaţie, îndepărtarea obstacolărilor şi menţinerea condiţiilor optime pentru funcţionarea radarului aflat în dotarea unităţii pot fi realizate prin două cursuri de acţiune, în concordanţă cu legislaţia în vigoare şi normele tehnice de funcţionare a sistemului radar: 1. Desfiinţarea în totalitate a construcţiilor deja edificate – prin finalizarea demersurilor aflate deja în derulare în instanţă, singura autoritate care poate dispune o asemenea măsură; 2. Realizarea unor lucrări de supraînălţare a platformei de dispunere a radarului în discuţie, pe cheltuiala agentului economic care doreşte realizarea construcţiei industriale, conform specificaţiilor definite de unitatea militară în dotarea căruia se află aparatura radar şi în concordanţă cu specificaţiile producătorului sistemului radar.

* Lucrările ar fi urmat să fie realizate, în baza unei tranzacţii judiciare, pe cheltuiala SC LIDL România SCS cu un operator economic specializat şi agreat de furnizorul sistemului radar şi de agenţia NATO specializată (NATO Support and Procurement Agency).

* În acest sens, a fost emis, la 12 iulie, ordinul ministrului Apărării Naţionale nr. 106 din 2022, prin care a fost delegată competenţa îndeplinirii unor atribuţii aflate în responsabilitatea ministrului Apărării locţiitorului comandantului Brigăzii 76 Cercetare, Supraveghere şi Recunoaştere în vederea încheierii, în calitate de reprezentant al MApN, a tranzacţiei judiciare cu părţile litigante din dosarul 3706/63/2022.

* Tranzacţia judiciară în cauză a fost respinsă de instanţa de judecată.

*Această opţiune, care prevedea amenajarea unei locaţii temporare, în cadrul perimetrului unităţii militare, care să permită continuarea funcţionării normale a sistemului radar, supraînălţarea actualei poziţii de dispunere şi revenirea sistemului radar pe aceasta la finalizarea lucrărilor ar fi putut îmbunătăţi în mod substanţial posibilităţile de descoperire ale radarului, chiar comparativ cu situaţia de dinaintea începerii lucrărilor de construcţie la obiectivul industrial. Spre exemplu, înălţarea antenei radar cu cel puţin 12 metri faţă de o cotă de referinţă poate aduce un câştig operaţional important, prin creşterea distanţei de descoperire la înălţimi mici şi foarte mici cu aproximativ 5-10 km faţă de posibilităţile iniţiale. În plus, acest al doilea curs de acţiune ar fi permis dezvoltarea locală pe viitor, prin autorizarea spre realizare a unor alte proiecte de investiţii similare, fără a mai apărea limitări de funcţionare a sistemului radar.

* Ministerul Apărării Naţionale va acţiona în continuare pentru asigurarea funcţionării sistemului radar în parametrii optimi, ceea ce reprezintă singurul interes al instituţiei în această speţă, şi va pune în aplicare toate hotărârile definitive şi executorii ale instanţelor de judecată’.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks