Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, a declarat, vineri, că proiectul coridorului de mobilitate urbană Nufărul-Cantemir, realizat de Primăria Oradea cu fonduri europene de 15 milioane de euro şi care se continuă cu proiectul de 17 milioane euro din centrul civic, aflat acum în desfăşurare, reprezintă ‘o bijuterie’ şi o referinţă pentru România.
‘Îi invit pe cei care urmează să aplice proiecte pentru mobilitatea urbană să vină în Oradea să vadă acest coridor de mobilitate urbană care începe în Nufărul, continuă în Cantemir, Centrul civic şi sper că, în viitor, să ajungă implementat până la Gară. Este o bijuterie a mobilităţii urbane şi un proiect, nu numai ca valoare, de referinţă pentru România, dar şi pentru a arăta ce se poate face cu fondurile europene şi cum contribuie în mod real la dezvoltarea unui oraş,’ a declarat, în conferinţă de presă, ministrul Marcel Boloş.
Dacă primul proiect privind bulevardul Nufărul – Cantemir este finalizat, cel de al doilea, din centrul civic, este în construcţie, urmând să fie finalizat în 2023.
Ministrul Boloş a vizitat vineri şantierul din centrul civic, în faţa Catedralei ortodoxe, unde pe o suprafaţă de circa 45.000 de metri pătraţi şi o lungime de 1.350 de metri se construiesc cinci pasaje subterane rutiere, care vor face legătura între cartierele Nufărul-Cantemir spre centru şi gară. La suprafaţă, se va construi o piaţetă pietonală, în faţa Catedralei ortodoxe, ce va completa parcarea subterană ce se construieşte în jurul aşezământului.
În cadrul proiectului se vor construi cinci pasaje subterane, 12.117 metri pătraţi de trotuar pietonal, 660 metri liniari de piste de biciclişti, 990 metri liniari de bandă dedicată transportului public, infrastructură rutieră modernizată, linii de tramvai modernizate, staţii de transport create şi modernizate, se vor planta arbori şi arbuşti şi se vor realiza reţele de irigaţii.
Potrivit primarului Florin Birta, este ‘cel mai complex proiect pe care îl are şi l-a avut în execuţie Primăria Oradea’.
Contractul de execuţie a lucrărilor, în valoare de 17,1 milioane de euro, a fost câştigat de o asociere de firme formată din Freyrom – lider, Leko Construct SRL, Construcţii Erbaşu S.A, Metabet CF S.A, Ritmoteh SRL, Procons Group, Viarom Construct şi DAS Traffic System.
Inginerul Vlad Moldovan, reprezentant al constructorilor, a precizat că, în prezent, este în execuţie structura de rezistenţă a pasajelor prin forarea piloţilor. Din cei 2.200 de piloţi foraţi s-au realizat până acum 450, urmând să se finalizeze structura de rezistenţă în ianuarie, februarie 2023, în funcţie de condiţiile meteo.
‘Gradul de realizare este de 25% din aceste structuri şi cu un efort foarte mare încercăm realizarea lor până la sfârşitul anului viitor. Se lucrează pe patru fronturi deschise, cu patru utilaje’, a afirmat inginerul Vlad Moldovan.
Proiectul de mobilitate Nufărul-Cantemir, primul coridor de mobilitate urbană din România, a fost realizat de Primăria Oradea cu o investiţie de peste 10 milioane de euro din Programul Operaţional Regional 2014-2020. Lucrările au durat circa un an şi s-au încheiat în această toamnă prin înierbarea liniilor de tramvai pe o lungime de aproape trei kilometri, respectiv 16.500 metri pătraţi de zonă verde doar printre şine.
Investiţia a însemnat reabilitarea întregului bulevard central, de la introducerea tuturor reţelelor aeriene în subteran, până la iluminat economic. Proiectul înseamnă 54.254 metri pătraţi de carosabil reabilitat, 7.560 metri liniari de bordură de granit, 2.480 metri liniari de pistă de biciclete, 35.833 de metri pătraţi de spaţii verzi, din care spaţii verzi noi în jur de 20.000 metri pătraţi, 2,96 kilometri cu şine duble de tramvai, patru intersecţii smart cu supraveghere trafic – undă verde tramvaiului, care va creşte viteza de deplasare a acestuia, montarea a 256 de stâlpi de iluminat cu LED şi amplasarea de mobilier urban (bănci, coşuri de gunoi, gard modular, bolarzi stradali, rastel biciclete). AGERPRES / (A – autor: Eugenia Paşca, editor: Marius Frăţilă)