Ministrul Marcel Boloș s-a întâlnit astăzi cu domnul Bogdan-Gruia Ivan, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării și domnul Dragoș Vlad, președintele Autorității pentru Digitalizarea României, pentru a stabili o foaie de parcurs pentru saltul digital către un sistem de administrare fiscală mai eficient, transparent și orientat către cetățean.
„Digitalizarea ANAF este o temă recurentă pe agenda publică și nu e de mirare, dat fiind impactul cu care vine la pachet. Nu trebuie totuși să trecem cu vederea plusurile, pentru că s-au făcut pași semnificativi în această direcție. Vă dau exemplu progresele cu privire la raportarea electronică automatizată, precum SAF-T, RO e-Transport și RO e-Factura, pentru a permite acces la volume semnificative de date privind tranzacțiile derulate în economie. Mai departe, trebuie să livrăm în cel mai scurt timp contribuabililor din România o administrație fiscală modernă și fără dosar cu șină. În ceea ce privește Spațiul Privat Virtual, cunosc problemele pe care le întâmpină utilizatorii. Ce pot să vă asigur este că în urma discuției noastre de astăzi, am agreat cu domnul ministru al Digitalizării ca experții Task Force-ului pe care l-am construit anul trecut să sprijine experții CNIF pentru rezolvarea problemelor” , a subliniat Marcel Boloș.
Printre pilonii pe care MF și MCID îi vor urmări în procesul de digitalizare a ANAF se numără:
A) Modernizarea furnizării serviciilor
Obiectivul principal în digitalizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală este de a moderniza furnizarea de servicii, făcându-le mai accesibile, mai eficiente și mai ușor de utilizat. Este nevoie de platforme online intuitive și aplicații mobile care să asigure o relație simplificată între ANAF și contribuabili. Prin aceste canale digitale, contribuabilii vor avea acces în timp real la informații fiscale personalizate, eliminarea hârtiilor, a cozilor la ghişeu şi a birocraţiei excesive.
B) Îmbunătățirea conformării fiscale
Digitalizarea oferă oportunitatea de a spori conformarea și transparența în cadrul sistemului de administrare fiscală. Se vor implementa tehnologii avansate, cum ar fi o platformă de tip Big Data și utilizarea inteligenței artificiale pentru a detecta și preveni evaziunea fiscală. Prin integrarea datelor din diverse surse, inclusiv instituții financiare și platforme terțe, se pot identifica riscuri potențiale, asigurând astfel o administrare fiscală corectă și eficientă. În plus, platformele digitale vor oferi contribuabililor informații clare și transparente cu privire la drepturile, obligațiile și raționamentul din spatele evaluărilor fiscale, pentru a stimula încrederea și conformarea voluntară.
Se vor stabili capabilități de analiză a datelor în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru a obține informații valoroase despre comportamentul contribuabililor, tendințele economice și fluxurile de venituri. Automatizarea va juca un rol crucial în optimizarea proceselor de rutină, eliberând resursă umană pentru sarcini mai complexe și care aduc valoare adăugată.
C) Consolidarea securității cibernetice
Securitatea cibernetică este un proces care necesită monitorizarea și auditarea continuă a sistemelor și rețelelor. Sunt necesare investiții în sisteme avansate de detectare a amenințărilor, pentru a proteja infrastructura digitală. Auditurile regulate, programele de instruire și colaborările cu experți în securitate cibernetică vor asigura în permanență confidențialitatea datelor contribuabililor.
Articolul Ministrul Marcel Boloș, întâlnire cu Bogdan-Gruia Ivan, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării: Trebuie să livrăm în cel mai scurt timp contribuabililor din România o administrație fiscală modernă și fără dosar cu șină apare prima dată în Ecopolitic.
Sursa: Ecopolitic.ro