Ministerul Justiţiei a anunţat, joi, că Guvernul a adoptat o serie de noi reguli în penitenciare adaptate vremurilor pentru cei 24.000 deţinuţi, printre care se numără şi oferirea unei pârghii administraţiei locului de deţinere pentru controlul şi prevenirea introducerii ilicite de substanţe interzise în penitenciar.
‘Consumul de droguri este un fenomen care ne preocupă. A ajuns şi în penitenciare. Suntem preocupaţi de diminuarea acestui fenomen în instituţiile subordonate Ministerului Justiţiei. O modificare esenţială este oferirea unei pârghii pentru administraţia locului de deţinere pentru controlul şi prevenirea introducerii ilicite de substanţe interzise în penitenciar prin folosirea dreptului la corespondenţă. Astfel, deţinutul va putea citi corespondenţa în prezenţa personalului desemnat, în condiţii de confidenţialitate’, se arată într-un comunicat al MJ transmis AGERPRES.
Potrivit sursei citate, se reglementează, de asemenea, posibilitatea testării persoanelor private de libertate cu dispozitive specifice noninvazive (aparatul drug-test) în vederea descurajării fenomenului de consum şi introducerea de substanţe interzise psihoactive.
‘Acum, se poate testa doar consumul de alcool prin etilotest, iar refuzul de a se supune recoltării probelor biologice devine abatere disciplinară foarte gravă. Consecinţa, persoanele private nu mai pot opta pentru un regim mai blând când există suspiciunea că ar fi consumat alcool. La fel, va fi şi în cazul drogurilor’, arată MJ.
Printre modificări vizate de proiectul de Hotărâre de Guvern se mai află:
– creşterea numărului deţinuţilor care pot beneficia de dreptul la comunicare online, în vederea menţinerii unei legături constante şi a creşterii şanselor de îmbunătăţire a relaţiilor cu mediul de suport. Criteriul minim: 3 luni fără sancţiuni disciplinare.
– în vederea asigurării siguranţei persoanelor private de libertate internate în penitenciare-spital şi de prevenire a unor posibile acte de agresiune fizică şi psihică, a fost stabilit criteriul vârstei, respectiv majori sau minori la momentul realizării cazării acestora.
– se instituie un nou mecanism prin care deţinuţii pot efectua cumpărături în sistem de comandă on-line sau la distanţă. Acum sunt punctele comerciale care funcţionează în incinta penitenciarului. Limita rămâne 3/4 din valoarea salariului minim brut pe economie.
– digitalizarea procesului de depunere a cererilor de către deţinuţi, în prezent aceştia putând depune doar cereri scrise.
– optimizarea asistenţei medicale acordate persoanelor nou intrate în sistemul penitenciar prin introducerea unor noi prevederi referitoare la necesitatea asigurării medicaţiei, cât şi a evaluării medicale, în anumite situaţii, la nivelul reţelei sanitare publice.
– acordarea beneficiului comunicărilor on-line şi a vizitelor fără dispozitiv de separare unui număr cât mai mare de deţinuţi, precum şi majorarea duratei unei convorbiri telefonice de la 10-30 de minute (cum se prevede în prezent) la 30-60 de minute, în vederea menţinerii unei legături constante şi a creşterii şanselor de îmbunătăţire a relaţiilor cu mediul de suport. Se instituie totodată măsuri speciale pentru sporirea legăturii între persoana aflată în detenţie şi copilul/copiii minor/minori ai acestuia prin amenajarea unor spaţii speciale, prietenoase în cadrul sectorului de acordare a dreptului la vizită.
– reglementarea posibilităţii ca deţinuţii să poată primi sumele de bani în lei şi prin virament bancar efectuat în contul unităţii penitenciare în care se păstrează sumele de bani aparţinând deţinuţilor, deschis la Trezoreria Statului.
– sistemul penitenciar românesc va putea răspunde pozitiv şi cererilor de schimbare a confesiunii sau apartenenţei religioase şi de alocare a hranei corespunzătoare luând în considerare doar declaraţia pe proprie răspundere a deţinutului sunt avute în vedere şi măsuri care să sprijine reintegrarea în societate a persoanei private de libertate. Documentele şcolare eliberate în perioada executării pedepsei privative de libertate nu mai au menţiuni cu privire la absolvirea cursurilor de şcolarizare în perioada executării pedepsei privative de libertate. Totodată, în anumite condiţii, unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pot suporta costurile necesare organizării unor cursuri de formare profesională.
‘Hotărârea de Guvern privind modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a legii 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, aprobat prin Hotărârea Guvernului 157/2016, este răspunsul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor la recomandările Avocatului Poporului, ale Comitetului European pentru Prevenirea Torturii şi a Pedepselor sau Tratamentelor Inumane sau Degradante, precum şi la soluţiile cu privire la asigurarea asistenţei medicale a persoanelor private de libertate’, precizează Ministerul Justiţiei.