Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, marţi, actul normativ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, care stabileşte, printre altele, că directorul SRI va avea prerogativa de a aproba executarea intervenţiei contrateroriste în situaţia iminenţei producerii unor victime sau a unor pagube importante, atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.
Actul normativ are ca obiect de reglementare transpunerea în legislaţia naţională a prevederilor Directivei (UE) 2017/541 a Parlamentului European şi a Consiliului privind combaterea terorismului, prin modificarea şi completarea Legii nr. 535/2004.
Legea prevede ca, între atribuţiile specifice ale autorităţilor şi instituţiilor publice componente ale Sistemului naţional de prevenire şi combatere a terorismului (SNPCT) pe linia prevenirii terorismului, să fie introduse şi activităţi specifice fiecărui nivel de alertă teroristă din cadrul Sistemului Naţional de Alertă Teroristă, precum şi activităţile pe linia organizării şi executării misiunilor de intervenţie antiteroristă pe coordonatele tactică, pirotehnică şi CBRN (respectiv substanţe chimice, biologice, radiologice ori nucleare, a căror dispersie poate fi realizată inclusiv prin intermediul unor dispozitive explozive).
În cazul iminenţei sau producerii pe teritoriul ţării a unui act de terorism care produce o criză teroristă, la propunerea directorului Serviciului Român de Informaţii, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării poate emite o hotărâre prin care: a) declară situaţia de criză teroristă; b) ordonă activarea Centrului Naţional de Acţiune Antiteroristă; c) numeşte şeful Centrului Naţional de Acţiune Antiteroristă dintre prim-adjunctul sau adjuncţii directorului SRI; d) dispune cu privire la modificarea nivelului de alertă teroristă.
Prin actul normativ se introduce excepţia ca, atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, aceste măsuri să poată fi dispuse de către preşedintele CSAT, cu informarea ulterioară, cu celeritate, a Consiliului.
Alte prevederi nou introduse precizează că Sistemul Naţional de Alertă Teroristă cuprinde patru niveluri de alertă teroristă, corespunzătoare stărilor de ameninţare teroristă, respectiv: a) alertă verde – nivel scăzut; b) alertă albastră – nivel precaut; c) alertă portocalie – nivel ridicat; d) alertă roşie – nivel critic. Instituirea nivelurilor de alertă teroristă, precum şi trecerea de la un nivel la altul se aprobă de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării. Prin excepţie, atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a CSAT, nivelurile de alertă pot fi instituite de către preşedintele Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, cu informarea ulterioară, cu celeritate, a CSAT.
De asemenea, se introduce pentru directorul SRI prerogativa de a aproba executarea intervenţiei contrateroriste în situaţia iminenţei producerii unor victime sau a unor pagube importante atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a CSAT.
‘Deplasarea unei persoane din România într-o altă ţară sau dintr-o altă ţară în România în scopul comiterii, planificării ori pregătirii actelor de terorism sau participării la acestea ori pentru oferirea sau primirea de instruire sau pregătire pentru comiterea unui act de terorism ori pentru susţinerea, în orice mod, a unei entităţi teroriste constituie deplasare în scopuri teroriste şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 12 ani şi interzicerea unor drepturi’, mai prevede legea.
Actul normativ mai prevede că autorităţile competente în prevenirea utilizării abuzive a serviciilor de găzduire pentru diseminarea către public a materialelor de propagandă teroristă şi a conţinutului cu caracter terorist sunt: Serviciul Român de Informaţii – în calitate de autoritate naţională în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului; Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii; Ministerul Afacerilor Interne – Inspectoratul General al Poliţiei Române.
Actul normativ mai stabileşte atribuţiile, în acest caz, ale acestor autorităţi. Astfel, SRI pune la dispoziţia ANCOM toate informaţiile necesare şi analiza de specialitate în vederea emiterii ordinului de eliminare; urmăreşte implementarea ordinelor de eliminare şi comunică ANCOM situaţiile în care nu sunt respectate obligaţiile impuse prin acestea, verifică caracterul terorist al conţinutului ce face obiectul unui ordin de eliminare transfrontalier, emis de autorităţile competente ale altor state membre ale Uniunii Europene în conformitate cu Regulamentul, ce priveşte eliminarea sau blocarea unui conţinut cu caracter terorist găzduit de către furnizorii de servicii de găzduire care îşi au sediul principal sau au reprezentantul legal pe teritoriul statului român, oferă suport ANCOM în vederea verificării îndeplinirii obligaţiilor ce incumbă furnizorilor serviciilor de găzduire şi informează Ministerul Afacerilor Interne – Inspectoratul General al Poliţiei Române, după caz.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite ordinul de eliminare, în baza solicitării motivate a autorităţii naţionale în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului, constată contravenţiile rezultate din nerespectarea prevederilor Regulamentului şi aplică sancţiunile aferente, în urma verificărilor efectuate, asigură efectuarea controlului ordinului de eliminare şi emite decizii motivate, după consultarea autorităţii naţionale în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului. Ministerul Afacerilor Interne – Inspectoratul General al Poliţiei Romane participă, la solicitarea ANCOM, la activităţile de verificare a modalităţii de aducere la îndeplinire a obligaţiilor şi de constatare a respectării prevederilor din Regulament de către furnizorii de servicii de găzduire.
De asemenea, prin lege se garantează măsuri de sprijin pentru victimele actelor terorismului. Astfel, acestea beneficiază imediat după un atac terorist şi, ulterior, pentru cât timp este necesar, de servicii generale şi specializate de sprijin, în funcţie de nevoile lor de asistenţă medicală, psihologică, socială, financiară, juridică sau de altă natură, potrivit prevederilor legislaţiei speciale referitoare la asigurarea protecţiei victimelor infracţiunilor şi altor reglementări aplicabile.
Actul normativ aduce şi alte modificări ale Legii 535/2004 precum redefinirea sintagmelor ‘managementul crizei teroriste’, ‘însoţitori înarmaţi la bordul aeronavelor’, introducerea conceptului de ‘Sistem Naţional de Alertă Teroristă’.