Asociaţia Divers din Târgu Mureş a organizat, joi, primul eveniment din cadrul Proiectului LEAD-ONLine – Învaţă, Implică-te, Acţionează: Instrumente digitale pentru a preveni discursul de ură din mediul online, în cadrul căruia a fost prezentat un joc educaţional în care jucătorii au fost provocaţi să recunoască trăsăturile semnificative ale discursului la ură promovat în mediul virtual.
‘În cadrul proiectului LEAD-ONLine, Asociaţia Divers organizează patru evenimente publice LEAD-online Talk, pentru creşterea gradului de conştientizare a publicului cu privire la efectele toxice ale discursului instigator la ură şi pentru a disemina rezultatele proiectului. Proiectul abordează nevoia de a întări gândirea critică şi abilităţile de alfabetizare digitală şi media la tineri, deoarece sunt legate cazual de nivelurile scăzute de raportare şi de ‘normalizarea’ discursului instigator la ură online (HSO). În cadrul primului eveniment am prezentat jocul ‘Hate Out!’, un joc captivant şi educaţional ce provoacă jucătorii să recunoască trăsăturile semnificative ale discursului instigator la ură online, să înţeleagă impactul acestora asupra victimelor şi să folosească contra-naraţiuni pentru a răspunde folosind un dialog constructiv şi mesaje. Prin această experienţă, jucătorii nu numai că vor combate discursul instigator la ură, ci contribui şi la construirea cunoştinţelor şi la formarea unei comunităţi implicate, promovând un mediu digital mai sigur şi mai incluziv’, a declarat preşedinta Asociaţiei Divers Târgu Mureş, Maria Korek.
Proiectul LEAD-ONLine este finanţat prin CERV-2021-EQUAL şi este realizat de şapte parteneri din şapte ţări – Austria, Bulgaria, Cipru, Croaţia, Italia, Grecia şi România.
‘Lucrăm cam de un an şi jumate la acest proiect şi gândul iniţial a fost ca tinerii, într-un spaţiu protejat, cum este şcoala, să poată să discute despre această temă a hate-speech-ului, a discursului de instigator de la ură. Şi acum, în sfârşit, avem acest joc care nu este un joc clasic online, ci unul care doreşte să îi conştientizeze pe cei care intră pe această platformă, cu ajutorul vizualului, nu doar a cuvintelor, de ce este important ca noi toţi să luăm atitudine faţă de discursul instigator la ură şi acest lucru se întâmplă prin nişte personaje’, a arătat Maria Korek.
În cadrul primului eveniment, a fost prezentat şi manualul utilizatorului jocului ‘Hate Out!’ şi un manual cu resurse pentru cadre didactice, pentru a facilita introducerea jocului Hate Out! În procesul educaţional.
‘Avem şi un manual pentru cadre didactice elaborat în care sunt exerciţii prin care se poate trece, prin joc, să fie mai bine înţeles ce este de fapt discursul instigator la ură. Şi aici tema este etnicitatea, unde apare şi discursul ‘ură versus libertatea de exprimare’, adică s[ vedem cum se întâmplă când e discursul urii şi când este doar o opinie pe care o exprimăm faţă de ceva. Este destul de greu să faci diferenţa dacă nu cunoşti foarte bine ce înseamnă discurs instigator la ură. Atunci s-ar putea să crezi că eu doar mi-am exprimat opinia asupra a ceva şi nu te gândeşti ce impact emoţional are acest lucru. S-ar putea să se ajungă până la discriminare. Este o problemă dificilă, care, într-un fel, este reglementată prin legislaţie. Noi, în România, avem legislaţie pentru asta, nu este perfectă, dar niciunde în nicio ţară nu este perfectă. De ce nu este perfectă? Unul din motive este că niciunde încă nu există o definiţie clară, acceptată de toţi, pentru ceea ce este discursul instigator la ură’, a mai spus Maria Korek.