Patru generaţii de copii, însumând peste 600 de minori proveniţi din familii defavorizate, cu risc de abandon şcolar, care au frecventat activităţile centrului de zi aparţinând Fundaţiei Buckner din Târnăveni, au reuşit, în ultimii 14 ani, să ajungă la liceu pentru a-şi desăvârşi educaţia. ‘În urmă cu 15-16 ani, lucram mult cu copiii din orfelinat şi voiam să ajutăm mai mult. Cel mai bun serviciu pe care îl puteam oferi însă era un centru de zi, prin care să ajutăm copiii să rămână în familii, să rămână acasă, să rămână în grija părinţilor. Astfel a luat naştere acest program, în 2007, prin care se dorea prevenirea abandonului şcolar şi a celui familial. În acel moment, în Târnăveni erau foarte mulţi copii care ajungeau în centre de plasament, din cauza sărăciei şi a imposibilităţii părinţilor de a-i creşte. Avem astăzi 120 de copii, la început am avut 25. Sunt 120 de copii care beneficiază în mod direct, iar în mod indirect – fraţi, familie – sunt undeva şa 380 de persoane. Multe dintre obiectivele pe care ni le-am propus, le-am atins. Am început să lucrăm cu preşcolari şi dorinţa noastră a fost să intre la liceu. Suntem la a patra generaţie de copii care sunt deja la liceu şi, dacă am început cu 25 de preşcolari, în timp am adăugat câte o clasă în plus, în programul after school. Acum lucrăm cu un copil de la vârsta de 3-4 ani, până când ajunge la liceu, fiindcă aici nu mai avem posibilităţi să muncim efectiv cu ei. Numărul total de copii care ar trecut pe la noi se ridică la peste 600 în această perioadă’, a declarat presei preşedintele Fundaţiei Buckner, Dacian Moldovan. Cu sprijinul Fundaţiei Buckner numeroşi copii din familii sărace au reuşit să îşi facă temele, prin programele de asistenţă pe care le oferă învăţătorii, pedagogii şi voluntarii de aici şi au putut beneficia de un mic dejun şi de un prânz gratuit, pentru a nu merge flămânzi la şcoală. ‘Din păcate, mentalitatea şi sărăcia sunt legate una de alta. E un context care nu ajută în niciun caz pe niciunul, de aceea am pus accent pe educaţie – duş la copii, mic dejun, prânz, rechizite, încălţăminte, dar accentul este pe partea de educaţie pe care o avem zilnic. Avem întâlniri periodice cu părinţii. (…) Anul acesta ne dorim să îi atragem şi pe ei, fiindcă, dacă creşte educaţia, se schimbă şi mentalitatea şi atunci cresc şansele şi pentru copii. Având o educaţie, poţi găsi mai uşor un loc de muncă şi mergi la un alt nivel. Noi vrem să ducem copilul la liceu şi astfel are şansa de a găsi un loc de muncă. Ce ne mai dorim, să educăm fetele cu privire la sarcinile nedorite. Acum avem fete care sunt la liceu şi care au depăşit acel prag. Sunt fete care îşi doresc să devină învăţătoare sau asistente medicale, le-am deschis un pic orizontul şi văd şi ele că pot mai mult’, a afirmat Dacian Moldovan. Fundaţia Buckner a început să funcţioneze cu finanţare din SUA, a accesat o serie de proiecte europene, dar şi fonduri locale, inclusiv prin Fundaţia Regală Margareta a României şi Consiliul Judeţean Mureş. Pe perioada restricţiilor impuse de pandemie, fundaţia din Târnăveni a avut un moment în care nu a mai putut să interacţioneze cu copiii, aşa că s-a reorganizat şi le-a oferit alimente, dar s-a implicat şi în campanii de ajutorare a persoanelor în vârstă. ‘După ridicarea restricţiilor, am început să lucrăm cu un număr mic de copii, cu proceduri clare igienico-sanitare, nu am avut niciun copil infectat cu COVID-19 ceea ce înseamnă că lucrurile merg bine’, a precizat Moldovan. Rolul centrului de zi din Târnăveni este să suplinească lipsurile din familie ale copii, susţine directorul Fundaţiei Buckner, Liviu Turcu, care a precizat că acum se lucrează, pe rând, cu 120 de copii, dintre care 30 preşcolari, 50 de elevi din clasele I-IV şi 40 de elevi din clasele V-VIII, care vin în fiecare zi. În funcţie de vârstă, copiii sunt implicaţi în diverse activităţi, de la meditaţii pentru a-şi face temele, la activităţi recreative şi lucrative, în funcţie de abilităţi. ‘Nu sunt activităţi pe care doar le bifăm, noi dorim să vedem cât de eficienţi suntem. Avem activităţi educaţionale, plus activităţi la centrele vocaţionale – tâmplărie, pictură, croitorie, patiserie. Copiii care au înclinaţii şi le place să facă acele activităţi sunt susţinuţi şi, împreună cu voluntarii, încercăm să le dăm o direcţie educaţională şi apoi una profesională. Avem 15 angajaţi şi, pe lângă aceştia, avem 16 voluntari seniori, din care vin ca 9-10 în această perioadă de pandemie. Până la pandemie am avut 50 de voluntari, elevei de liceu, care veneau şi făceau activităţi recreative pentru copii, am avut 30 de studenţi voluntari şi 9 profesori. Toţi aceştia sunt exemple pentru copii, pentru a vedea că se poate’, a spus Liviu Turcu. Pe lângă conştientizarea părinţilor de nevoia de educaţie a copiilor, Fundaţia Buckner insistă şi pe latura civică, iar în acest an va insita pe acţiunea ‘Comunităţi curate’, prin care se încearcă stimularea dorinţei de a trăi în curăţenie.