Problema educaţiei este una sistemică, a declarat miercuri deputatul USR Claudiu Năsui, care a precizat că formaţiunea doreşte depolitizarea sistemului, prin mutarea puterii din jurul ministrului Educaţiei, prin desfiinţarea inspectoratelor, către şcoli. ‘Noi considerăm că problema educaţiei este una sistemică. (…) Propunem mutarea centrului puterii din jurul ministrului, prin inspectorate, pe care vrem să le desfiinţăm, în jurul consiliului de administraţie al şcolilor, o implicare mai mare a profesorilor, a părinţilor şi o putere mult mai mare de decizie asupra vieţii şcolare. (….) Promitem o finanţare depolitizată, fixă pe elev, cu câteva trepte care să fie obiective şi un program foarte important, iniţiat în 2016 de Cristian Ghinea, ‘Şcoala pentru toţi’, a declarat Năsui la Conferinţa ‘Vreau la şcoală! Despre nevoia de educaţie incluzivă şi de calitate’. Potrivit acestuia, există o mare birocraţie în sistemul educaţiei timpurii, iar ‘statul român ar trebui să facă ceva, cumva sa imite bunele practici din ţările europene’. ‘Şcolile trebuie să fie interesate să atragă cât mai mulţi copii. (…) Sistemul nu e făcut pentru elev. În câte şcoli din ţara noastră intră elevul prin intrarea principală? Actualul sistem care se vrea a fi standardizat la deciziile de la Bucureşti este unul care în mod ipocrit este gratuit. De facto, vedem că există două viteze. (…) Noi credem că partea de şcoli profesionale trebuie încurajată, mai ales trebuie condusă cumva de către nevoile pieţei. Nu mai putem avea un învăţământ profesional care este făcut de stat conform a ceea ce a gândit cineva într-un minister, ci în funcţie de ce e efectiv nevoie în zona aceea. (…) Şi pentru aceasta trebuie ca firmele, întreprinderile să fie active în acest proces’, a spus Năsui. El a amintit că direcţia pe care merge filozofia programului USR-PLUS este tocmai de a lăsa flexibilitate şcolilor de a se dezvolta pe necesităţile locale, în comuniune cu întreprinderile, cu ONG-urile, cu toţi cei care iau parte la beneficiile sistemului educaţional, inclusiv pe zona vocaţională, apreciind totodată că cercetarea, în actuala formă, ‘nu produce’. ‘Noi credem, şi am susţinut în Parlament, că institutele naţionale de cercetare nu îşi au rostul, cel puţin nu în configuraţia aceasta. Avem o cercetare care nu produce, cu foarte puţine excepţii, nu absoarbe nici fonduri europene, cu foarte puţine excepţii, În schimb, vedem foarte multe sinecuri în genul acesta de instituţii, pe care noi le-am contestat la nivel parlamentar.(…) Vorbim despre Institutul de Studii ale Levantului, care a fost făcut pentru cineva. (…) Avem o problemă de finanţare, dar şi una de sistem şi aceste institute ar trebui să funcţioneze exact pe modelul german’, a adăugat deputatul USR. Fundaţia Agenţia de Dezvoltare comunitară ‘Împreună’, Reprezentanţa Comisiei Europene în România, INSCHOOL – proiectul comun al Uniunii Europene şi Consiliului Europei, Universitatea din Bucureşti, Digi24 şi Administraţia Prezidenţială au organizat, miercuri, dezbaterea ‘Vreau la şcoală! Despre nevoia de educaţie incluzivă şi de calitate’. Evenimentul este înscris în calendarul de activităţi organizate sub egida Proiectului ‘România educată’ şi este realizat şi cu sprijinul UNICEF.