Primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, a precizat joi că în curând va avea loc o dezbatere publică privind oportunitatea amenajării unui incinerator de deşeuri, subliniind că ‘foarte repede’ va trebui luată o decizie în acest sens. ‘Pe deşeuri, avem nişte bani europeni care ne sunt alocaţi pentru toate etapele colectării, plus incinerator. Aici, pe cum facem cu deşeurile care rămân după sortare o să avem o dezbatere publică foarte curând. Adică: incinerator sau nu. Şi, în afară de asta, sunt destul de optimist, adică chiar în ipoteza în care nu vom face acel incinerator, sunt destul de optimist că vom putea utiliza banii care ne sunt alocaţi până în 2023 pentru toate etapele anterioare. (…) O să avem foarte curând o largă dezbatere publică pe subiectul acesta. Dacă e să fie incinerator, se poate resuscita proiectul european de care am vorbit. Sunt bani şi pentru colectare, şi pentru incinerator. O să vedem în urma dezbaterii, care cred că o să fie foarte curând, pentru că există două presiuni. Una care vine de la Comisia Europeană, pe deşeuri, şi a doua care vine de la gropile de la gunoi, care sunt aproape umplute în jurul Bucureştiului. Deci, trebuie să luăm foarte repede o decizie’, a arătat Nicuşor Dan în cadrul unei conferinţe de presă. El a adăugat că banii europeni pentru exerciţiul financiar 2014-2020 pot să fie accesaţi, de fapt, până în 2023, iar Comisia Europeană ar putea stabili o prelungire de şase luni, din cauza pandemiei. În altă ordine de idei, edilul general a făcut referire la două proceduri de infringement împotriva României, legate de calitatea aerului din Bucureşti, menţionând că în cazul în care se va trece la etapa următoare, Comisia va începe să perceapă penalităţi. ‘În cursul anului trecut a fost o decizie a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene care a condamnat România, fără bani pentru moment, pentru poluarea aerului din Bucureşti, pentru particule în suspensie PM10, însă etapa imediat următoare este – şi care poate să se întâmple din moment în moment – să înceapă să perceapă penalităţi României, care pot să ducă la sume considerabile pe zi. Şi un an doilea mecanism de infringement, care este în curs de a fi lansat, este pe poluarea cu oxizi de azot, NOX. Am avut mai multe scrisori de la Comisia Europeană la care ar trebuit să răspundem şi, în esenţă, Comisia Europeană ne-a spus ‘vrem nişte măsuri imediate pentru reducerea poluării’ şi tot ce am putut noi să facem – şi din nou, aici, sunt nevoit să critic fosta administraţie – a fost să cerem puţin timp, pentru că nu există măsuri imediate pe care să putem să le luăm’, a precizat edilul general. El a adăugat că orice măsură ‘consistentă’ pentru reducerea poluării presupune studii de fezabilitate, proiecte, finanţare şi execuţie. ‘Nu poţi deodată să construieşti, să modernizezi 50 km şină de linie de tramvai pentru ca tramvaiul să meargă mai repede sau nu poţi să faci deodată Şoseaua de Centură sau semaforizarea inteligentă. Deci, tot ce am putut noi să facem, ce am încercat să facem a fost să câştigăm încrederea Comisiei pentru discuţii ulterioare, în care să venim cu toate acele proiecte de care am vorbit în campania electorală – de metrou de suprafaţă, de marile parcări la intrarea în oraş, de semaforizare inteligentă, de benzi unice pentru autobuze, de strategie de parcare. Să sperăm că Comisia va fi, după mult timp în care a fost păcălită de autorităţile române, pe noi ne va crede, nu e decât o speranţă la acest moment’, a precizat edilul general.