Preşedintele Camerei Deputaţilor, Ludovic Orban, a afirmat, miercuri, că învăţământul dual reprezintă ‘o necesitate absolută’ pentru refacerea învăţământului tehnic şi profesional.
‘Din păcate, în urmă cu aproximativ 16 ani învăţământul tehnic şi profesional în România a fost pus pe butuci. În această perioadă, de pe băncile şcolilor au început să vină din ce în ce mai puţini oameni pregătiţi, specializaţi în domenii tehnice. Astăzi, este o frână în dezvoltarea României faptul că noi nu am generat din sistemul de educaţie oameni cu pregătire, care să aibă capacitatea la absolvirea unei forme de învăţământ, indiferent că este şcoală profesională, liceu tehnic, să aibă o meserie, să intre pe piaţa muncii şi să aibă şansa de a reuşi în viaţă. Învăţământul dual este o necesitate absolută pentru refacerea învăţământului tehnic şi profesional în România’, a spus preşedintele Camerei, la conferinţa ‘Învăţământul profesional dual în pandemie’.
El a subliniat că implicarea companiilor private în susţinerea unor forme de învăţământ în care să se poată pregăti meseriaşi este fundamentală.
‘La ora actuală dai cu tunul după meseriaşi. Ne confruntăm în gospodăriile noastre, nu găseşti un instalator, nu găseşti un electrician, nu găseşti inclusiv în materie de amenajare a grădinii. Sunt atâtea domenii neacoperite în care e un loc pe piaţă uriaş şi, în timpul acesta, sistemul de învăţământ generează absolvenţi, o parte nu-şi iau bacalaureatul şi nu au o rută de evoluţie în viaţă’, a adăugat Orban.
Preşedintele Camerei a arătat că legislaţia va trebui îmbunătăţită dacă este necesar pentru stimularea implicării mediului privat în susţinerea formelor de învăţământ dual.
‘Eu cred că cifra de şcolarizare nu mai trebuie stabilită în funcţie de cadrele didactice, ci în funcţie de cererea de piaţă, de prospecţiunile care există privind evoluţia pieţei, de potenţialii investitori care urmează să vină. (…) Refacerea instructorilor. Trebuie o mai serioasă implicare în evaluare’, a afirmat Orban.
El a subliniat că o mare problemă o reprezintă faptul că absolvenţii învăţământului dual pleacă în străinătate şi a susţinut că trebuie găsite o formă contractuală între companii şi beneficiari.