Birourile permanente reunite au transmis până miercuri Comisiilor juridice şi de Cultură ale Senatului şi Camerei Deputaţilor, pentru un punct de vedere, scrisoarea directorilor generali ai Societăţii Române de Televiziune şi Societăţii Române de Radiodifuziune, în care aceştia solicită conducerii Parlamentului ‘definirea cu precizie’ a sferei lor de acţiune, după ce au primit mandat pentru 60 de zile.
Directorii generali interimari SRTV şi SRR, Ramona Săseanu şi Liviu Popescu, atrag atenţia că, fiind numiţi pe o perioadă de 60 de zile, prin decizia Birourilor permanente ale Senatului şi Camerei Deputaţilor, în temeiul art. 46 alin. 8 din Legea 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea SRTV şi SRR, trebuie, potrivit legii, să îndeplinească ‘acte de administrare curentă a activităţii societăţii’, dispoziţie ce a fost introdusă în Legea 41/1994 prin OUG 110/2013 până la adoptarea acestei prevederi.
‘Vă solicităm sprijinul pentru a identifica modul de aplicare al acestei prevederi legale, deoarece nu a mai fost aplicată niciodată, iar legislaţia românească nu defineşte sintagma ‘administrare curentă a unei societăţi’, astfel încât, în opinia noastră, această sintagmă poate fi aplicată în considerarea înţelesului uzual al termenilor. Prin urmare, pentru asigurarea bunei funcţionări a serviciului public, considerăm că directorul general interimar poate îndeplini acte de gestiune curentă a resurselor umane, prin angajarea şi/sau numirea unor persoane pe funcţii vacante, prin a căror activitate se asigură administrarea curentă a societăţii, precum şi pe funcţiile vacante necesare în sistemul de avizare a aprobare a actelor administrative’, se arată în scrisoarea celor doi directori interimari transmisă Parlamentului.
Ramona Săseanu şi Liviu Popescu susţin că ‘o interpretare restrictivă, potrivit căreia administrarea curentă se referă doar la asigurarea plăţii salariilor şi a facturilor curente, este contrară scopului pentru care au fost adoptate aceste prevederi legale printr-o procedură de urgenţă, prin care s-a dorit a fi asigurat cadrul legal unei bune funcţionări a celor două servicii pentru asigurarea misiunii prevăzute de actul de constituire’.
‘Un exemplu concret îl reprezintă transmisia Jocurilor Olimpice din luna iulie 2021 pe programele TVR, aspect care trebuie avut în vedere de către Birourile permanente, în sensul că este posibil să fie nevoie de angajarea unor resurse umane pe o perioadă determinată în vederea îndeplinirii cu succes a misiunii de transmitere a acestora’, se arată în documentul citat.
Cei doi directori generali interimari transmit Parlamentului să aibă în vedere decizia CCR 428/17.06.2021, care stipulează că ‘existenţa acestui serviciu public este prevăzută de norma constituţională’.
‘O perturbare a activităţii celor două servicii publice ar reprezenta un prejudiciu grav adus cetăţenilor. (…) Mai subliniem că interpretarea restrictivă a prevederii legale analizate ar bloca activitatea celor două servicii publice, cu consecinţe directe asupra funcţionarii şi cu privire la obligaţia legală de a asigura pluralismul, libera exprimare a ideilor şi a opiniilor, libera comunicare a informaţiilor, precum şi informarea corectă a opiniei publice. (…) Va rugăm să ne precizaţi care este voinţa mandatarului, manifestată printr-un document care să definească cu precizie sfera de acţiune a directorului general interimar în cadrul mandatului acordat pentru cele două societăţi’, se arată în documentul transmis conducerii Parlamentului.