Candidatul PNL Bihor din prima poziţie la Camera Deputaţilor, conferenţiarul Aurel Căuş, a declarat joi că România are nevoie de un nou model educaţional şi de reactualizarea legii educaţiei, modificată de sute de ori. ‘La ora actuală, rolul cadrului didactic este în principal acela de intermediar în trasferul de informaţii, din păcate, cu precădere în preuniversitar, circa 80 % din timp se alocă transferului de informaţii, mai puţin interpretării acesteia şi verificării competenţelor dobândite de studenţi/elevi, a capacităţii lor de prelucrare şi de aplicare a informaţiei. Lucrul acesta trebuie să se schimbe pentru că am sesizat cu toţii şi mai mult în această perioadă a pandemiei când s-a trecut majoritar online, s-au dat destule teme individual pentru care elevii/studenţii au obţinut informaţia brută şi din alte părţi, nu neapărat de la un curs la care asistă. Trebuie să ne transformăm din simpli furnizori de informaţie în persoane care pot să evalueze rezultatele, pentru că acesta e cel mai important lucru. Chiar şi examenele la ora actuală sunt examene de verificare a cunoştinţelor şi atât. Nu de măsurare a competenţelor şi abilităţilor dobândite, cu toate că vorbim despre asta de ani de zile, a declarat, în conferinţă de presă, Aurel Căuş. El a menţionat că avem tehnologia necesară şi informaţiile pentru a ne adapta unei astfel de situaţii, important fiind să înţelegem că la situaţia exactă de dinainte de pandemie nu ne mai putem întoarce. ‘Ar fi păcat, dacă tot trecem prin astfel de perioadă, să nu învăţăm ceva şi să nu folosim tot ce am însemnat în procesul de reconstruire a unui model educaţional care să fie corelat realităţilor. Suntem totuşi în secolul XXI şi trebuie să ţinem con de asta, în condiţiile în care, şi aici va trebui să avem grijă, să nu ne pierdem umanitatea. Să-i pregătim pe oameni pentru viaţă, până la urmă, şi în viaţă nu intri cu buzunarul plin de informaţii, ci cu nişte competenţe şi abilităţi reale dobândite în procesul de educaţie,’, a subliniat Aurel Căuş. Conferenţiarul Aurel Căuş a mai afirmat că în sistemul universitar mai sunt colegi care, din păcate, nu ar trebui să se găsească acolo, dar cadrul legislativ ‘nu este favorabil pentru debarasarea de balast.’ Referitor la legea educaţiei, modificată de sute de intervenţii, cu elemente incompatibile în prezent, candidatul a menţionat, în acest context, că trebuie simplificate unele proceduri în ce priveşte ieşirea din sistem, deoarece nu este uşor să dai afară pe cineva din sistemul educaţiei. În opinia sa, decizia ar trebui să rămână la nivelul universităţii care să poată proceda în consecinţă.