Cetăţenii români cu drept de vot cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate sunt aşteptaţi sâmbătă şi duminică la urne pentru a-şi alege reprezentanţii în noul Legislativ. Este pentru prima oară când alegerile parlamentare în străinătate se derulează pe parcursul a două zile. Circumscripţia electorală pentru cetăţenii români din afara ţării este reprezentată de 2 senatori şi 4 deputaţi. Vineri seara, la ora 20,00 (ora României), se va deschide prima secţie de votare din străinătate – la Auckland, în Noua Zeelandă. Votarea se desfăşoară între orele 7,00 – 21,00 (ora locală), cu posibilitatea prelungirii până la ora locală 23,59 dacă mai sunt alegători în secţie sau la rând în afara sediului secţiei de votare pentru a intra în localul de vot. Potrivit ultimelor date transmise de AEP, numărul total de cetăţeni români cu domiciliul în străinătate care figurează cu drept de vot la acest scrutin este de peste 740.000. 35.808 cetăţeni români din străinătate au optat pentru votul prin corespondenţă, iar 3.078 au optat pentru votul la secţia de votare prin înregistrarea pe site-ul votstrainatate.ro. Cele mai multe cereri pentru votul la secţie au fost depuse de românii din Marea Britanie, Germania, Spania, Italia. În străinătate vor fi organizate 748 de secţii de votare în 93 de ţări. Cele mai multe sunt în Spania – 140, Italia – 137, Germania – 61, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord – 50, Franţa – 48. În SUA sunt 36 de secţii de votare, Republica Moldova – 30, Belgia – 19, Austria – 17, Irlanda – 16, Olanda – 15, Grecia – 11, Norvegia şi Danemarca – câte 10, Portugalia – 9, Australia şi Noua Zeelandă – 7 secţii. În contextul pandemiei de coronavirus, autorităţile din Malta şi Nigeria au transmis că nu vor permite înfiinţarea de secţii de votare. Totodată, din motive obiective, nu vor fi organizate secţii de votare în Venezuela (activitatea misiunii diplomatice a fost suspendată ca urmare a deteriorării condiţiilor de securitate) şi în R.P.D. Coreeană (graniţele acestui stat sunt închise, ceea ce nu permite trimiterea materialelor necesare). Cele mai puţine secţii de votare vor fi în: Albania, Algeria, Angola, Regatul Arabiei Saudite, Argentina, Armenia, Noua Zeelandă, Azerbaidjan, Belarus, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Columbia, Republica Coreea, Croaţia, Cuba, Egipt, Estonia, Etiopia, Filipine, Georgia, India, Indonezia, Regatul Haşemit al Iordaniei, Iran, Islanda, Japonia, Kazahstan, Kenya, Kuweit, Liban, Lituania, Letonia, Republica Macedonia de Nord, Malaezia, Maroc, Mexic, Muntenegru, Sultanatul Oman, Republica Islamică Pakistan, Palestina, Peru, Qatar, Senegal, Singapore, Republica Arabă Siriană, Slovacia, Slovenia, Sri Lanka, Sudan, Thailanda, Tunisia, Turkmenistan, Uruguay, Uzbekistan, Vietnam şi Zimbabwe. În fiecare dintre aceste state va fi organizată câte o secţie. În baza legislaţiei electorale actuale, în străinătate nu se folosesc urnele mobile. Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate îşi pot exercita dreptul de vot la secţiile organizate în afară în baza unuia dintre următoarele acte de identitate: paşaportul simplu, cu menţionarea ţării de domiciliu, paşaportul simplu temporar, cu menţionarea ţării de domiciliu, paşaportul simplu electronic, cu menţionarea ţării de domiciliu. Românii cu reşedinţa în străinătate îşi pot exercita dreptul de vot în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, însoţite de un document oficial emis de statul străin privind stabilirea reşedinţei: cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, paşaportul diplomatic, paşaportul diplomatic electronic, paşaportul de serviciu, paşaportul de serviciu electronic, paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic, paşaportul simplu temporar. Cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării şi membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate îşi pot exercita dreptul de vot, la alegerile parlamentare, la orice secţie de votare din străinătate, pe baza unui act de identitate şi a unui document ce atestă reşedinţa în străinătate, chiar dacă acest document a expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie. Potrivit unei decizii a Biroului Electoral Central, documentul care atestă reşedinţa în străinătate poate fi prezentat biroului electoral al secţiei de votare din străinătate în original, în copie sau în format electronic, după caz. * Condiţia prezentării unui document ce atestă reşedinţa în străinătate nu se aplică în cazul candidaţilor – dacă aceştia candidează în circumscripţia electorală pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării, personalului misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare, secţiilor consulare şi institutelor culturale din străinătate, militarilor, poliţiştilor şi personalului civil român din instituţiile sistemului de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională trimişi în misiune în teatre de operaţiuni din străinătate, precizează BEC. * Pot vota la o secţie organizată în străinătate şi cei care au optat iniţial pentru votul prin corespondenţă, dacă aceştia nu au expediat plicul exterior cu votul sau dacă acesta nu ajunge în timp util la biroul electoral pentru votul prin corespondenţă (confirmarea primirii plicului de către biroul electoral pentru votul prin corespondenţă se face prin email transmis de către AEP până cel mai târziu 3 decembrie). Autorităţile au emis un set de reguli de protecţie sanitară care trebuie avute în vedere la vot pentru evitarea îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2. Toţi membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare organizate în străinătate vor purta mască de protecţie. Alegătorii care se prezintă la vot trebuie să poarte măşti, să îşi dezinfecteze mâinile la intrarea în localul de vot, după fiecare contact cu alte persoane sau cu obiecte care ar putea fi atinse şi de alte persoane, precum şi la ieşirea din localul de vot. Alegătorii trebuie să păstreze o distanţă fizică de minimum un metru faţă de ceilalţi participanţi la procesul electoral în timp ce se află în interiorul secţiei de votare şi în timp ce aşteaptă la rând să intre în localul de vot. Localul de vot va fi dotat cu recipiente pentru dezinfectarea mâinilor, atât la intrare şi la ieşire, cât şi în interior. Încăperea în care se află secţia de votare va fi aerisită periodic, suprafeţele comune (birouri, cabine de vot) şi instrumentele necesare votării vor fi dezinfectate periodic pe durata derulării procesului electoral. De asemenea, alegătorii vor fi supuşi, la intrarea în sediul secţiei de votare, unui triaj observaţional şi vor fi termometrizaţi cu ajutorul unui termometru non-contact, în cazul persoanelor cu simptome respiratorii evidente (de exemplu tuse, rinoree, dificultăţi în respiraţie) sau febrilitate (temperatură de peste 37,3°C) fiind stabilite proceduri stricte şi sigure pentru accesul în localul de vot. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare sau locţiitorul acestuia, după caz, se va asigura că numărul total al persoanelor care sunt prezente în acelaşi timp în localul de vot, exceptând alegătorii şi delegaţii acreditaţi, nu va fi mai mare de 15. Alegătorul va fi instruit să poziţioneze actul de identitate în suportul terminalului informatic, astfel încât datele sale de identificare să poată fi preluate în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal – SIMPV; dacă acest lucru nu este posibil, membrul-operator al biroului electoral al secţiei de votare va realiza această procedură, după care îşi va dezinfecta mâinile prin aplicarea unei soluţii dezinfectante pe bază de alcool sau va schimba mănuşile; ulterior, alegătorul va poziţiona actul doveditor al domiciliului şi al reşedinţei, după caz, pe biroul sau banca membrului-operator al biroului electoral al secţiei de votare, astfel încât atingerea acestuia să nu fie necesară. În vederea identificării de către membrul-operator al biroului electoral al secţiei de votare, alegătorul va fi instruit să îşi îndepărteze pentru scurt timp masca spre a fi identificat, la o distanţă de minimum un metru şi jumătate faţă de membrul-operator al biroului electoral al secţiei. Alegătorul va fi îndrumat să preia instrumentul de semnat de pe biroul sau banca membrului-operator al biroului electoral al secţiei de votare pentru a semna pe tabletă, după care îl va depune în acelaşi loc, fără intervenţia membrului-operator; în cazul în care este necesară înscrierea alegătorului în lista suplimentară pe format tipărit, alegătorul va avea la dispoziţie un pix pe care îl va prelua singur şi îl va depune în acelaşi loc după utilizare, se arată într-un ordin comun al miniştrilor Sănătăţii şi de Externe. Se va evita contactul fizic cu membrii biroului electoral al secţiei de votare în timp ce alegătorul semnează în lista electorală, la preluarea buletinelor de vot şi a ştampilei cu menţiunea ”VOTAT’. După exercitarea dreptului de vot, alegătorul îşi va aplica singur, la indicaţia şi sub supravegherea membrilor biroului electoral al secţiei de votare, timbrul autocolant ori ştampila cu menţiunea ”VOTAT”, după caz, pe actul de identitate. Ministerul Afacerilor Externe a lansat, joi, harta interactivă a secţiilor de votare în străinătate şi un call center pentru asigurarea unei informări corecte a cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în afara graniţelor ţării, pentru alegerile parlamentare din acest an. Harta, care poate fi accesată la adresa https://www.mae.ro/maps/4083, permite cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate să identifice secţiile de votare din apropiere şi să îşi planifice participarea la alegeri, astfel încât să poată fi evitat riscul de producere a unor aglomerări la unele secţii de votare din străinătate. De asemenea, în cazul unor relocări de secţii de votare, din motive obiective generate de situaţia pandemică, harta interactivă va fi actualizată pentru a pune la dispoziţie informaţii în timp real, a precizat MAE. Totodată, alegătorii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate au la dispoziţie o linie telefonică pentru obţinerea de informaţii utile privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare în străinătate: 004 021 431 2065. Linia telefonică, cu tarif normal, este disponibilă 24 de ore din 24, în perioada 3 decembrie (începând cu ora 8,00) – 7 decembrie (până la ora 20,00, ora României).