AcasăStiri generalePrahova: O asociaţie cere includerea ansamblului căii ferate Câmpina-Câmpiniţa-Doftana în lista monumentelor...

Prahova: O asociaţie cere includerea ansamblului căii ferate Câmpina-Câmpiniţa-Doftana în lista monumentelor istorice

Asociaţia ‘Suntem România’ cere includerea ansamblului căii ferate Câmpina-Câmpiniţa-Doftana (Telega) în lista monumentelor istorice, arătând că acesta include obiective importante, unele dintre ele probabil singurele de acest gen rămase în Europa.

Într-o scrisoare adresată directorului Direcţiei Judeţene de Cultură Prahova, reprezentanţii Asociaţiei Cultural-Educative pentru Protejarea şi Promovarea Patrimoniului Tehnic, Ştiinţific şi Istoric ‘Suntem România’ solicită declanşarea în regim de urgenţă a procedurii de clasare în lista monumentelor istorice a ansamblului menţionat ‘întrucât acest obiectiv cu toate anexele şi accesoriile sale tehnice şi arhitectonice este vizat a fi demolat şi valorificat ca materiale recuperabile şi teren construibil sau pentru drum public de către Primăria Câmpina, intenţie manifestată de către aceasta (Primăria Câmpina) prin două adrese succesive către Ministerul Transporturilor şi Guvernul României’.

Pentru susţinerea cererii, membrii asociaţiei fac referire la faptul că această cale ferată a fost construită în anii 1882 – 1883, punctând că linia proiectată şi realizată sub conducerea inginerului Elie Radu a fost prima dintre căile ferate construite în scopul facilitării exploatării şi transportului sării şi cea de-a doua cale ferată proiectată şi realizată integral de inginerii români.

În prezent, traseul care are o lungime de circa 8 kilometri nu este funcţional, anumite elemente de infrastructură fiind în stare avansată de degradare.

De asemenea, asociaţia invocă, printre altele, importanţa Gării Câmpiniţa – probabil ultima din Europa cu cele patru funcţii: gară de călători, gară de mărfuri, staţie de încărcare vagoane cu produse petroliere, triaj, precum şi pe cea a staţiei de încărcare în vagoane a produselor lichide petroliere, despre care arată că probabil este ultima de acest gen din Europa.

‘Protejată de lege, această linie poate deveni, în timp scurt şi cu investiţii minime realizate cu fonduri din orice sursă, ea însăşi un obiectiv turistic ce face legatură directă între alte obiective turistice deja existente şi de renume de pe traseu. Prin clasare se va crea posibilitatea dezvoltării turistice a întregii zone relevându-se şi istoria sa industrială în tandem cu ansamblul arhitectonic tehno-industrial al rafinăriei ‘Steaua Română’ care astfel poate fi vizualizată direct prin călătoria pe această linie, dar şi accesată prin gara Câmpiniţa, care astfel va deveni punct de acces al turiştilor într-un posibil parc istorico-industrial cultural rezultat din convertirea clădirilor şi instalaţiilor rafinăriei. Vă rugăm să dispuneţi analizarea în procedură de urgenţă a tuturor aspectelor prezentate mai sus şi să ne acordaţi întregul sprijin în demersul nostru de punere în valoare a acestei zone turistice de interes naţional, unică prin strânsa legătură existentă între dezvoltarea oraşului Câmpina şi primele forme de extracţie şi rafinare a petrolului – ramură economică cu o importanţă deosebită, ale cărei mărturii arhitectonice şi tehnice (ansamblul rafinăriei ‘Steaua Română’) se află în pericol de demolare, ca şi linia în discuţie’, se mai afirmă în scrisoarea menţionată. AGERPRES / (AS – autor: Anamaria Constantin, editor: Marius Frăţilă)

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks