Asociaţia Cultural-Educativă pentru Protejarea şi Promovarea Patrimoniului Tehnic, Ştiinţific şi Istoric ‘Suntem România’ solicită declanşarea, în regim de urgenţă, a procedurii de clasare în Lista monumentelor istorice a ansamblului staţiei de cale ferată Câmpiniţa.
Potrivit unui comunicat al asociaţiei, acest obiectiv, cu toate anexele şi accesoriile sale tehnice si arhitectonice, ar urma să fie demolat şi valorificat de către Primăria Câmpina, intenţie care ar fi fost anunţată în repetate rânduri, în mod public.
‘Calea ferată Câmpina-Câmpiniţa-Doftana a fost construită în anii 1882-1883. Linia, proiectată şi realizată sub conducerea reputatului inginer Elie Radu, a fost prima dintre căile ferate construite în scopul facilitării exploatării şi transportului sării şi cea de-a doua cale ferată proiectată şi realizată integral de inginerii români. În prezent, acest traseu se afla în stare de nefuncţionare, pe întreaga sa lungime (aproximativ 5 kilometri). Cu ocazia cercetării pe teren efectuate în ziua de 22 August 2021, de către membrii asociaţiei noastre, a fost identificată lipsa câtorva elemente de infrastructură (cupoane de şină, macazuri şi material mărunt de cale) şi starea avansată de degradare a altora (traverse de lemn putrede, etc., practic uşor de înlocuit tehnic şi financiar)’, se precizează în comunicat.
Conform aceleiaşi surse, clădirea de călători a staţiei Câmpiniţa, împreună cu anexele sale, sunt în prezent într-o stare bună de conservare, cu ocazia cercetării pe teren fiind identificate indicii care conduc la concluzia că imobilul ar fi folosit ca locuinţă. De asemenea, au fost identificate numeroase porţiuni de linie realizate din şine produse în anii 1942 şi 1943, 1954, de către uzine consacrate pe plan mondial, precum şi alte componente de infrastructură şi instalaţii ce ar putea prezenta o importanţă tehnică şi istorică.
În plus, în apropierea staţiei de cale ferată Câmpiniţa se găsesc o serie de obiective turistice de importanţă naţională, precum muzeele memoriale ‘Bogdan Petriceicu Haşdeu’ şi ‘Nicolae Grigorescu’, fosta Mânăstire Brebu, fostul penitenciar Doftana, Băile Sărate Telega.
‘Protejat de lege, ansamblul acestei vechi staţii de cale ferată poate deveni, în timp scurt şi cu investiţii minime realizate cu fonduri provenite din orice sursa, el însuşi un obiectiv turistic. Prin clasare se va crea posibilitatea dezvoltării turistice a întregii zone adiacente, relevându-se şi istoria sa industrială în tandem cu ansamblul arhitectonic tehno-industrial al rafinăriei ‘Steaua Română’, ce poate fi astfel vizualizată direct şi accesată prin gara Câmpiniţa. Staţia de încărcare produse petroliere de pe platforma gării Câmpiniţa este posibil să fie ultima de acest gen din Europa. Staţia de cale ferată Câmpiniţa este posibil să fie ultima din Europa cu aceste 4 funcţii: gară de călători, gară de mărfuri, staţie de încărcare vagoane cu produse petroliere, triaj’, se mai menţionează în comunicat.