Premierul ar putea prezenta, până la finalul lunii martie a fiecărui an, în şedinţa comună a Parlamentului, un raport cu privire la situaţia economică şi bugetară din anul precedent, prevede un proiect depus la Parlament de un grup de deputaţi şi senatori PNL.
Potrivit proiectului, până la data însuşirii de către Guvern a proiectelor legilor bugetare şi de buget pentru anul următor, în conformitate cu prevederile art. 35 alin. (4) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul, reprezentat de prim-ministrul României, prezintă în şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului concluziile raportului semestrial privind situaţia economică şi bugetară publicat, argumentele care au stat la baza rectificării/rectificărilor bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi a bugetelor fondurilor speciale, eventualele abateri de la cadrul fiscal-bugetar aprobat, cauzele care au determinat aceste abateri, eficacitatea măsurilor de creştere a conformării fiscale voluntare şi de majorare a veniturilor fiscale, precum şi analiza privind situaţia macroeconomică şi bugetară pentru primele 9 luni ale anului.
‘Până la finalul lunii martie a fiecărui an, prim-ministrul prezintă în şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului un raport cu privire la situaţia economică şi bugetară din anul precedent’, prevede proiectul.
Raportul anual privind situaţia economică şi bugetară ar urma să mai cuprindă impactul măsurilor fiscale aprobate pe parcursul anului bugetar, ulterior adoptării legii bugetare anuale, inclusiv cu privire la creşterea gradului de conformare fiscală voluntară şi la creşterea veniturilor fiscale, precum şi impactul măsurilor bugetare aprobate pe parcursul anului bugetare, ulterior adoptării legii bugetare anuale, asupra cadrului macroeconomic general, evoluţiei Produsului Intern Brut şi asupra criteriilor de convergenţă fiscal-bugetare.
În termen de cel mult 5 luni de la încheierea exerciţiului bugetar, Ministerul Finanţelor prezintă în şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului şi publică pe site-ul propriu un raport cu privire la execuţia bugetară finală, care va include: informaţii cu privire la rezultatele politicii bugetare în anul încheiat şi compararea acestor rezultate atât cu obiectivele şi priorităţile strategice, cât şi cu ţintele fiscale din strategia fiscal-bugetară şi din bugetul anual; analiza modului în care Guvernul a respectat principiile şi regulile fiscale prevăzute în prezenta lege şi explicarea eventualelor abateri de la acestea; evaluarea politicii fiscal-bugetare din anul bugetar încheiat, precum şi a rezultatelor acesteia în conformitate cu obiectivul pe termen mediu prevăzut de strategia fiscal-bugetară; evaluarea eventualelor abateri de la obiectivul pe termen mediu ale Guvernului şi prezentarea măsurilor de încadrare a ţintelor stabilite; evaluarea execuţiei bugetare pentru fiecare ordonator de credite care a înregistrat o abatere de peste 5% de la ţintele bugetare aprobate prin legile bugetare.
‘Prin creşterea gradului de transparentizare a politicii fiscale şi bugetare, prezenta propunere legislativă va avea un impact favorabil puternic asupra tuturor indicatorilor economii, fiscali şi bugetari’, argumentează iniţiatorii în expunerea de motive.
Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.69/2010 a responsabilităţii fiscal-bugetare a fost depusă la Senat, ca primă Cameră sesizată.