Premierul canadian Justin Trudeau a apărat vineri, în faţa unei comisii de anchetă independentă, recurgerea la o lege specială rar folosită pe timp de pace care i-a permis îndepărtarea şoferilor de camioane care au paralizat capitala federală, Ottawa, la începutul acestui an, invocând „riscuri serioase de violenţă”, comentează AFP, scrie Agerpres.
Ocuparea, în februarie, a centrului oraşului Ottawa de către şoferi de camioane mobilizaţi împotriva restricţiilor sanitare impuse din cauza pandemiei de COVID-19 a marcat o ţară neobişnuită cu astfel de mişcări sociale, iar evacuarea lor în temeiul legii a stârnit ulterior o dezbatere importantă asupra libertăţilor civile.
Venit să depună mărturie la Ottawa în faţa unei săli pline, Justin Trudeau şi-a justificat decizia evocând „militarizarea anumitor vehicule” de către manifestanţi sau folosirea copiilor ca „scuturi umane”.
Poliţia era îngrijorată de acumularea de arme, a adăugat el, precizând că serviciile de informaţii canadiene l-au avertizat cu privire la „prezenţa unor persoane care promovează extremismul violent motivat ideologic” şi care riscau să declanşeze atacuri izolate.
Tensiunile au crescut când au apărut contramanifestaţii, cu „bunici care stăteau pe străzile rezidenţiale în faţa unor camioane uriaşe”, a povestit premierul, ceea ce a ridicat temeri că canadienii vor lua problema în propriile mâini.
Ocupării centrului capitalei i s-au alăturat alte mitinguri în toată ţara, blocând coridoare comerciale, printre care cel mai frecventat punct de trecere a frontierei din America de Nord.
„Vedeam că lucrurile se înrăutăţeau, lucrurile scăpau de sub control”, a mărturisit Justin Trudeau, adăugând că planul propus de poliţie „nu era deloc unul”, iar pentru consilierii săi şi „opinia lui personală era că trebuiau să facă ceva pentru a asigura siguranţa canadienilor”.
„Sunt absolut liniştit şi convins că am făcut alegerea corectă”, a mai afirmat el înainte de a fi interogat de celelalte părţi implicate în anchetă în faţa unui public – format din mulţi şoferi de camioane – care a trebuit să fie chemat la ordine de către judecător pentru reacţiile sale „nepotrivite”.
Pentru a face lumină asupra intervenţiei autorităţilor, comisia independentă, înfiinţată de guvern cum prevede legea specială, se reuneşte de şase săptămâni la Ottawa. Au depus mărturie reprezentanţi guvernamentali, manifestanţi, precum şi locuitori din Ottawa afectaţi de zgomotul neîncetat al claxoanelor şi de poluarea continuă cu motorină.
„Era un butoi de pulbere gata să explodeze. Nu era o adunare de familie”, a povestit Peter Sloly, fost şef al poliţiei din Ottawa forţat să demisioneze în timpul crizei, din cauza răspunsului dezorganizat al efectivelor sale.
„A fost prea frig şi a fost prea mult… Dar au făcut tot ce au putut”, a povestit Peter Sloly cu lacrimi în ochi.
Din partea organizatorilor „convoiului pentru libertate”, imaginea a fost cu totul alta.
Manifestaţia de la Ottawa a fost un protest legitim împotriva politicilor „malefice” ale guvernului, au explicat ei, descriind o atmosferă festivă cu jacuzzi, castele gonflabile şi grătare amenajate în faţa clădirii parlamentului.
„Nu am fost acolo pentru a-i deranja pe locuitorii oraşului”, a spus şoferiţa de camion Brigitte Belton în timpul audierilor. „Am fost acolo ca să fim auziţi”, a adăugat ea.
Dovezile prezentate comisiei au arătat că unii organizatori au vrut să-i îndepărteze pe membrii extremişti care au îndemnau la o lovitură de stat ori răspândeau teorii ale conspiraţiei.
Joi, vicepremierul Chrystia Freeland a revenit asupra riscurilor pe care blocajul îl prezentase pentru economia canadiană, în special cel de a crea un „prejudiciu ireparabil” în relaţiile comerciale cu Statele Unite.
Mesaje între funcţionari canadieni şi rezumate ale apelurilor cu Casa Albă, dar şi cu bancheri au ilustrat frustrări tot mai mari din toate părţile în faţa lipsei de acţiune a autorităţilor de la Ottawa şi a provinciilor.
„Un investitor mi-a spus: +Nu voi mai investi un ban în republica voastră bananieră Canada+”, a povestit cea care ocupă şi fotoliul de ministru al finanţelor.
Comisia a aflat, de asemenea, că mai mulţi miniştri au fost ameninţaţi cu moartea, printre care Chrystia Freeland, avertizată că va primi „un glonţ în cap” pentru că „a minţit despre COVID-19”.
Şi la postul vamal Coutts, la frontiera americană, blocat în timpul manifestaţiilor, se afla un grup de „indivizi înarmaţi până în dinţi care erau dispuşi să se sacrifice pentru cauză”, a raportat şefa poliţiei federale, Brenda Lucki.
După audierea lui Justin Trudeau, comisia va primi avizul experţilor înainte de a redacta raportul său final cel târziu pe 6 februarie 2023.
Articolul Premierul canadian Trudeau nu regretă că a înăbuşit megaprotestul şoferilor de camioane „Liberty Convoy” apare prima dată în Ecopolitic.