Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, vineri, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Potrivit unui comunicat al Administraţiei Prezidenţiale, legea, adoptată de Parlament, şi transmisă în 21 octombrie preşedintelui spre promulgare, prevede obligaţia instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale de a publica, din oficiu, pe pagina proprie de internet şi în punctul de contact unic electronic informaţii cu privire la taxe, tarife sau comisioane, în cazul în care furnizarea serviciilor publice se realizează cu perceperea acestora.
‘În forma transmisă la promulgare, legea instituie obligaţia de a publica informaţii cu privire la taxe, tarife sau comisioane, în cazul în care furnizarea serviciilor publice se realizează cu perceperea acestora, doar pentru administraţia publică centrală’, fiind restrâns domeniul de aplicare al art. 1 din OUG nr. 41/2016, care include şi autorităţile locale şi persoanele juridice de drept privat, se menţionează în cerere.
‘Aşadar, organele de specialitate ale administraţiei publice locale şi persoanele juridice de drept privat (…) nu vor mai fi ţinute de obligaţia de publicare în format electronic a informaţiilor şi modelelor de formulare sau cererilor aferente tuturor serviciilor publice furnizate, atât pe pagina de internet proprie, cât şi pe punctul de contact unic electronic, în varianta actualizată şi într-un format tehnic care să permită descărcarea şi editarea lor în scopul completării pe calculator de către beneficiar’, arată preşedintele în cererea de reexaminare.
Totodată, ‘prin eliminarea acestei obligaţii se realizează un regres în materia standardelor de prestare a unor servicii publice de calitate în centrul cărora se află interesul cetăţenilor’, mai consideră şeful statului.
De asemenea, preşedintele menţionează că, ‘în lumina tendinţelor actuale de digitalizare a serviciilor publice, cetăţenii apelează din ce în ce mai mult la instrumente digitale pentru accesarea diferitelor servicii, iar administraţia publică centrală şi locală este necesar să se adapteze noilor realităţi şi să contribuie la reducerea birocraţiei’.
‘În acest context, considerăm că menţinerea sferei actuale de aplicare a art. 1 din O.U.G. nr. 41/2016 ce include autorităţile locale şi persoanele juridice de drept privat care au statut de utilitate publică care sunt autorizate să presteze un serviciu public, asigură respectarea principiilor specifice de funcţionare a administraţiei publice prevăzute de art. 580 din Codul administrativ. (…) Digitalizarea serviciilor publice bazată pe eficacitate şi transparenţă trebuie să reprezinte un deziderat asumat la nivelul întregii administraţii publice, motiv pentru care consacrarea unei obligaţii de a furniza informaţii în format electronic despre serviciile publice prestate doar la nivel central este în contradicţie cu acest deziderat’, se mai arată în cerere.
Totodată, preşedintele consideră că legea transmisă la promulgare nu respectă nici normele de tehnică legislativă.
‘În concluzie, introducerea unor obligaţii în sarcina autorităţilor publice de a publica, acolo unde este cazul, informaţii privind taxele, tarifele sau comisioanele percepute pentru prestarea unor servicii publice este o măsură benefică. În acelaşi timp, dat fiind faptul că măsurile prevăzute de actul normativ de bază reprezintă un ansamblu unitar care are ca scop degrevarea cetăţeanului de sarcini administrative în relaţia cu autorităţile publice, atingerea scopului legii se poate realiza numai în măsura în care sfera entităţilor vizate este una cât mai largă, în beneficiul cetăţenilor’, se mai menţionează în cererea de reexaminare transmisă Parlamentului de către preşedinte.