Prima navă maritimă de patrulare ce urmează să intre în dotarea Poliţiei de Frontieră a fost lansată la apă la sediul şantierului Damen Shipyards din Antalya, urmând să fie testate toate sistemele de navigaţie şi propulsie necesare deplasării către şantierul Damen – Mangalia.
Potrivit unui comunicat al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră transmis, miercuri, AGERPRES, în cursul zilei de marţi, la sediul şantierului Damen Shipyards din Antalya, în prezenţa unei delegaţii a Poliţiei de Frontieră Române şi a managerului de proiect, a avut loc lansarea la apă a primei nave maritime de patrulare din completul de două nave ce vor intra în dotarea Poliţiei de Frontieră Române, în vederea creşterii capabilităţilor de intervenţie operativă la frontiera maritimă externă a Uniunii Europene.
Reprezentantul Direcţiei Fonduri Externe Nerambursabile din cadrul Ministerului Afacerilor Interne s-a alăturat echipei de specialişti compusă din personal din cadrul Gărzii de Coastă şi Bazei de Reparaţii Nave Brăila, aparţinând Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, ce supervizează permanent procesul de dotare/echipare a navelor construite de către şantierul din cadrul grupului Damen, menţionează sursa citată.
‘Lansarea la apă este primul pas din procesul de operaţionalizare/testare a tuturor sistemelor de navigaţie şi propulsie necesare deplasării către şantierul Damen – Mangalia unde vor fi instalate ultimele sisteme de supraveghere. Astfel, în perioada următoare, va fi continuat procesul de instalare/punere în funcţiune, urmând ca nava sa fie supusă probelor funcţionale în prezenţa specialiştilor Poliţiei de Frontieră Române’, arată Inspectoratul.
Construcţia acestei nave, spune IGPF, face parte dintr-un contract de achiziţie încheiat, la data de 10 martie 2021, între Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră şi Damen Shipyards Gorinchem B.V. Netherlands, care vizează achiziţionarea a două mijloace de mobilitate navală, valoarea totală a contractului fiind de 129.944.250 de lei fără TVA (26 milioane de euro), finanţarea fiind asigurată în cadrul unui amplu proiect din fonduri europene nerambursabile, prin Fondul pentru Securitate Internă (ROFSIB2018OS2ASP02 – Achiziţie de mijloace de mobilitate navală necesare Frontex), urmând ca navele să intre în dotarea Poliţiei de Frontieră Române până la data de 30 noiembrie.
Scopul proiectului, implementat de către Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră începând cu luna martie a anului 2018, este acela de suplimentare a flotei navale a Poliţiei de Frontieră Române, în cadrul acestuia, pe lângă cele două nave maritime de patrulare (CPV – Coastal Patrol Vessel), fiind deja achiziţionate cinci şalupe de intervenţie de mare viteză (CPB – Coastal Patrol Boat), aflate în exploatarea Poliţiei de Frontieră Române. Ceremonialul de intrare în flotă a celor cinci şalupe maritime de intervenţie de mare viteză a avut loc, în Portul Constanţa, la data de 9 februarie, în prezenţa ministrului Afacerilor Interne, Lucian Bode.
‘În contextul gestionarii fenomenului migraţionist la frontierele externe ale UE, achiziţia navelor maritime de supraveghere este oportună pentru îndeplinirea angajamentelor Poliţiei de Frontieră Române asumate cu Agenţia Frontex, în ceea ce priveşte detaşarea de echipamente tehnice în operaţiunile comune derulate la frontiera maritimă externă a Uniunii Europene. Cele două nave vor fi utilizate în misiuni de patrulare la frontieră, în operaţiuni de căutare şi salvare, precum şi în alte activităţi specifice controlului şi supravegherii frontierei maritime’, precizează IGPF.
Inspectoratul menţionează că Poliţia de Frontieră Română gestionează 2.070 km de frontieră externă a Uniunii Europene, din care 225 km sunt la Marea Neagră.
‘Prin exploatarea navelor aflate în dotare, se realizează un dispozitiv de supraveghere eficient, a cărui continuitate în timp şi spaţiu asigură permanent acoperirea unui spaţiu maritim de cca. 20.000 Kmp (ape maritime interioare, marea teritorială, zona contiguă şi zona economică exclusivă)’, mai arată sursa citată.
Caracteristicile tehnico-tactice principale – Damen FCS 4008 PATROL sunt, potrivit IGPF: executarea de misiuni operative de până la 3 zile pe un grad de agitaţie a mării 5 Douglas (valuri până la 4 metri înălţime), posibilitatea de a menţine legătura de date şi informaţii cu centrul de comandă şi control, precum şi cu alte nave, echipaj – 28 persoane, capacitate maximă supravieţuitori (pe puntea pupa) – 80 persoane, viteză maximă – 30 noduri, lungime totală – 42,95 m, lăţime totală – 8,65 m, pescaj maxim – 3,05 m, autonomie de minim 600 mile marine, tonaj brut – 300 tone.