Primele 13 autobuze electrice achiziţionate cu fonduri europene de către municipalitate se află de vineri în circulaţie în Alba Iulia, cu o întârziere de câteva luni, din cauza faptului că amenajarea infrastructurii necesare a durat mai mult decât s-a estimat.
Un prim autobuz din lotul de 13 a fost pus în circulaţie încă de anul trecut, dar celelalte 12 doar din această săptămână. Ca o excepţie, vineri, pasagerii au putut călători gratuit cu autobuzele electrice.
‘A durat puţin mai mult decât am crezut noi amplasarea staţiilor lente şi rapide. (…). Foarte multă birocraţie. A mai fost o problemă cu amplasarea hangarului în care intră autobuzele. (…). Acum am avut infrastructura’, a spus, vineri, cu prilejul punerii în circulaţie a autobuzelor electrice, primarul Gabriel Pleşa.
Potrivit directorului societăţii de transport public, Stelian Nicola, infrastructura necesară pentru punerea în exploatare a acestor 13 autobuze electrice a costat 2 milioane de lei până în prezent.
Deocamdată, din cauza autonomiei limitate, autobuzele electrice vor circula doar până la ora 17,00. Odată cu darea în folosinţă a staţiilor de încărcare rapidă, în aproximativ o lună, ele vor putea fi utilizate două schimburi, până la ora 23,00.
Autobuzele sunt echipate cu tehnologii avansate, sisteme de supraveghere video, atât în interior, cât şi în exterior, sisteme de informare călători, sistem de contorizare călători şi alte noi tehnologii.
În februarie 2021, primarul Gabriel Pleşa anunţa că a semnat cu o companie din Cehia contractul pentru livrarea celor 13 autobuze electrice, achiziţionate printr-un proiect european. Alături de autobuze, au fost livrate şi 13 staţii de încărcare lentă şi 4 staţii de încărcare rapidă. Valoarea contractului a fost de 34.221.733 de lei, fără TVA.
Achiziţia publică a fost organizată centralizat de către Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, în calitate de lider de parteneriat, în numele a patru unităţi administrativ-teritoriale din România, printre care şi Alba Iulia.