Transportarea muncitorilor într-un vehicul de marfă si drumul prost sunt principalele cauze ale accidentului mortal de la cariera Jilț Sud, in urma căruia trei oameni şi-au pierdut viaţa si 10 au fost răniţi. Sunt concluziile preliminare din raportul oficial asupra tragediei de la Compexul Energetic Oltenia, prezentat la guvern. Printre neregulile descoperite se numără contracte expirate, folosirea unor mașini vechi, dar si ştergerea urmelor accidentului, din cauza nesecurizării zonei. După demiterea mai multor directori, ministrul Energiei a propus și un set de măsuri pentru perioada următoare, anunță Știrile TVR.
Noroiul până la genunchi este una dintre cele mai mici probleme de la carierele de mină Jilţ Sud și Nord. Asta au aflat și autoritățile de la București, în urma verificărilor făcute după accidentul grav în care trei oameni au murit, după ce s-au răsturnat cu un vehicul. Majoritatea mașinilor sunt extrem de vechi și cu diverse probleme, iar cel în care se aflau muncitorii în ziua fatală era destinat doar transportului de materiale. Iar contractul pentru închirierea vehiculelor de transport marfă era expirat.
Virgil Popescu, ministrul Energiei: Principala cauză a fost că cele două echipe de reparație care s-au deplasat de la locul reparației la sediul carierei au fost îmbarcate într-un mijloc de transport de marfă, mijloc care nu putea să transporte persoanele împreună cu echipamentele.
Deficiențe s-au găsit și în activitatea managerială și doi directori au fost demiși. Toate achizițiile făcute în ultimii ani vor fi verificate. Multe dintre vehicule trebuie schimbate, pentru că doar 29 mai pot fi folosite în condiții de siguranță. Iar drumurile sunt greu practicabile.
Virgil Popescu, ministrul Energiei: Gradul de uzură al mașinilor și durata de viață a acestora de peste 40 de ani nu poate asigura, fără îmbunătățiri, funcționarea corectă a carierelor. Prima măsură dispusă a fost schimbarea directorului sucursalei miniere, a directorului carierelor unității miniere Jilț, adică cele două cariere, Jilț Sud și Nord. Am cerut schimbarea din funcție a directorului Direcției Comerciale și a responsabililor de achiziții.
Lanțul neregulilor a continuat și după producerea tragicului accident.
Marius Budăi, ministrul Muncii: Ceea ce noi am constatat într-o primă fază și am și aplicat o acțiune a fost că imediat după producerea evenimentului, perimetrul nu a fost asigurat și s-au alterat urmele lăsate de autoutilitară.
La o săptămână de la tragedie, minerii de la exploatările Jilţ Sud și Nord au protestat faţă de condițiile de muncă și tanchetele vechi și nesigure. Probleme cunoscute de altfel, pentru că în ultimii opt ani, în urma controalelor făcute la carierele miniere din zonă, s-au constatat nereguli în ceea ce privește transportul muncitorilor și securitatea lor.
Marius Budăi, ministrul Muncii: Din 2016 și până acum s-au efectuat 158 de controale cu 210 măsuri și au fost aplicate amenzi în valoare de 436.000 de lei. Lucrurile constatate de noi și măsurile date încă din 2018 privind transportul de persoane s-au dovedit și în instanță că au fost cereri reale. Practic, mașini cu cauciucuri deteriorate și tot în condiții nepropice acestui transport.
Nicolae Ciucă, premierul României: Vă veți asigura de verificarea și implementarea tuturor măsurilor necesare în întreg Complexul Energetic Oltenia. Activitatea va fi extinsă în toate unitățile de producție a energiei electrice.
Ministrul Energiei așteaptă un plan de investiții, achiziţionarea de echipamente și mașini noi cu care să fie transportați oamenii de la minele din Gorj și aplicarea unor măsuri de securitate în muncă. Deocamdată, Complexul Energetic Oltenia a suplimentat parcul auto cu 14 mașini.
Articolul Primele concluzii ale anchetei accidentului de la Mina Jilț: Muncitorii au murit pentru că au fost transportați cu un vehicul vechi, de marfă, pe un drum neasigurat apare prima dată în Ecopolitic.