Adjunctul şefului Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, Benone-Gabriel Duduc, a prezentat, luni, o serie de prevederi pentru simplificarea modalităţilor de emitere a avizului la incendii, în cadrul unei dezbateri publice organizată de Ministerul Afacerilor Interne.
‘La solicitarea Ministerului Dezvoltării, introducem emiterea avizului la faza de studiu de fezabilitate pentru lucrările de investiţii publice. Nu dublăm aici avizul, nu-l mai emitem şi în faza de autorizare lucrări de construcţii, ci rămâne un singur aviz, dar într-o altă fază’, a informat Duduc.
Proiectul de hotărâre de Guvern propus mai prevede menţinerea valabilităţii autorizaţiei la incendiu în cazul schimbării destinaţiei atunci când măsurile de securitate corespund, caz în care va trebui făcută şi o evaluare de către specialişti în construcţii sau proiectanţi pe baza unui document-cadru.
‘De asemenea, propunem o reevaluare a categoriilor de construcţii la care este obligatorie prezenţa reprezentantului ISU la recepţie, în sensul simplificării categoriilor. (…) Propunem şi eliminarea planului de intervenţie, considerăm că importanţa lui este una redusă şi are un caracter formal’, a precizat Duduc.
El a adus în discuţie şi eliminarea avizului pentru extindere şi pentru restrângerea activităţii în cazul serviciilor voluntare şi pentru situaţii de urgenţă.
MAI a pus în dezbatere publică, pe 5 martie, proiectul de hotărâre a Guvernului privind modificarea şi completarea HG nr. 571/2016 pentru aprobarea categoriilor de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu.
Potrivit notei de fundamentare, în unele situaţii, avizarea privind securitatea la incendiu, ca parte a procesului de autorizare a lucrărilor de construcţii şi autorizarea la punerea în funcţiune a edificiului, sunt percepute de către beneficiari/investitori ca piedici în dezvoltarea unor proiecte care vizează construcţii noi sau existente.
‘În această idee, procesul de avizare şi autorizare nu trebuie să impună o povară administrativă inutilă în sarcina acestora, iar respectivul proces să fie orientat strict către categorii de construcţii care, prin caracteristici şi nivelul riscului de incendiu, justifică exercitarea rolului de autoritate a statului prin aceste activităţi’, se explică în document.
În 2016, a avut loc un amplu proces de amendare a cadrului normativ în domeniul securităţii la incendiu, care a inclus, printre altele, adoptarea Hotărârii Guvernului 571/2016 şi, ulterior, emiterea de reglementări subsecvente acesteia. După aplicarea acestui cadru de reglementare, pe o perioadă de aproximativ un an, au fost constatate anumite disfuncţionalităţi pentru corectarea cărora a rezultat necesitatea unei intervenţii legislative.
Conform notei de fundamentare, s-a constatat, spre exemplu, că sunt supuse inutil procesului de avizare-autorizare amenajările temporare, cum sunt corturile pentru evenimente, care nu pot fi asimilate unor construcţii clasice, cu cerinţele constructive şi de echipare aferente, neavând reglementate măsuri de proiectare şi executare specifice.
‘Totodată, s-a constatat necesitatea exceptării de la obţinerea pe procedură comună a avizelor şi autorizaţiilor pentru securitate la incendiu pentru clădirile sau spaţiile destinate fabricării, reparării şi modernizării produselor de tehnică militară, având în vedere că pentru aceste obiective speciale exercitarea rolului de autoritate de control revine numai personalului ministerelor care au în subordine sau sub autoritate aceste obiective’, se mai explică în document.
În cazul clădirilor cu destinaţia de învăţământ, primire turistică, servicii sociale cu cazare pentru supraveghere, îngrijire sau adăpostire a copiilor, precum şi pentru bătrâni, persoane cu dizabilităţi sau lipsite de adăpost, s-a constatat că activitatea de avizare-autorizare s-ar putea rezuma la construcţii care, potrivit criteriilor de suprafaţă, număr de camere, paturi sau locuri, necesită măsuri constructive exigente din punct de vedere al securităţii la incendiu şi, mai ales, echipare cu instalaţii de protecţie la incendiu, indică sursa citată.
‘Pe de altă parte, nu trebuie afectat nivelul optim de securitate la incendiu, dat fiind faptul că, în situaţiile în care proiectarea şi execuţia construcţiilor şi instalaţiilor nu sunt efectuate în mod corespunzător, iar edificiul este realizat fără respectarea reglementărilor tehnice privind securitatea la incendiu, în faza de exploatare acţiunile preventive sunt ineficiente, fapt ce poate conduce la situaţii în care viaţa ocupanţilor şi a echipelor de intervenţie să fie în pericol’, se arată în nota de fundamentare.
Potrivit acesteia, ca urmare, pentru realizarea unui cadru normativ mai ‘suplu’, mai ‘clar’ şi ‘de natură să simplifice’ procedura de avizare/autorizare privind securitatea la incendiu, se propune un proiect de modificare şi completare a Hotărârii Guvernului 571/2016.