Deputaţii PNL Luminiţa Barcari şi Cristina Vecerdi au iniţiat un proiect de lege prin care pentru disciplina biologie-anatomia şi fiziologia omului, atât învăţământul gimnazial, cât şi cel liceal, programa şcolară va cuprinde şi noţiuni de prim-ajutor.
‘Am iniţiat o modificare la Legea educaţiei naţionale, în sensul în care în cadrul disciplinei biologie – anatomia şi fiziologia omului să fie introduse şi noţiuni de prim-ajutor. Aceste noţiuni vor fi realizate practic printr-o colaborare a unităţii de învăţământ, de fapt se încheie un parteneriat între unitatea de învăţământ şi o instituţie de profil, astfel încât aceste ore practice să fie realizate atât cu profesorul de la clasă, dar şi cu specialişti din domeniu’, a spus Barcari, la Parlament.
Ea a explicat că elevii de clasa a VII-a vor învăţa noţiuni de prim-ajutor pe nivelul lor de vârstă, noţiuni care vor fi completate la nivelul clasei a XI-a.
Barcari a precizat că în prezent cursurile de prim-ajutor sunt opţionale.
‘Noi vrem ca toţi elevii să aibă nişte noţiuni de bază în legătură cu acordarea primului ajutor’, a spus deputatul PNL.
La rândul său, deputatul Cristina Vecerdi a explicat că a iniţiat proiectul de lege deoarece, ca medic urgentist, a văzut multe situaţii în care oamenii intră în panică atunci când există situaţii de urgenţă. De asemenea, ea a precizat că zilnic mii de oameni au nevoie de prim-ajutor la nivel naţional.
‘Lumea intră în panică şi nu ştie cum să acţioneze. Primul ajutor, care este o disciplină care nu se adresează neapărat specialiştilor, ci se adresează tuturor, toţi putem ajuta, trebuie să apară încă de pe băncile ţării şcolii. Este nevoie ca şi copiii să primească această educaţie, să aibă aceste deprinderi astfel încât pe viitor atunci când se află într-o situaţie neplăcută să poată să acţioneze foarte rapid şi să acceseze sistemul de urgenţă ulterior care să intervină’, a spus deputatul liberal.
Ea a arătat că pentru realizarea cursurilor de prim ajutor unităţile de învăţământ vor încheia parteneriate cu inspectoratele pentru situaţii de urgenţă, Crucea Roşie şi ONG-uri care au acreditare în formare în acest domeniu.
Cristina Vecerdi a invocat faptul că din 2012 există o recomandare a Parlamentului European pentru realizarea de demersuri în legislaţiile ţărilor UE astfel încât toţi cetăţenii europeni să înveţe prim-ajutor şi să fac resuscitare cardio-pulmonară de bază.
‘Este nevoie ca acest lucru să devină obligatoriu. (…) Orice viaţă salvată contează’, a adăugat ea.
Iniţiativa legislativă prevede că ‘pentru disciplina biologie-anatomia şi fiziologia omului, atât învăţământul gimnazial, cât şi cel liceal, programa şcolară ca cuprinde şi noţiuni de prim-ajutor’.
‘Activităţile practice se vor desfăşura în colaborare cu specialişti din domeniul sănătăţii, pe baza unui parteneriat încheiat între unitatea de învăţământ şi o instituţie de profil’, mai prevede iniţiativa legislativă care ar urma să intre în vigoare în anul şcolar 2023-2024.