Acasă55Proiect USR pentru digitalizarea serviciilor consulare; angajaţii vor avea semnături electronice

Proiect USR pentru digitalizarea serviciilor consulare; angajaţii vor avea semnături electronice

O iniţiativă legislativă menită să sporească gradul de digitalizare a serviciilor consulare a fost depusă de către parlamentarii USR Radu Mihail şi Iulian Lorincz.

Obiectivul proiectului este o interacţiune ‘mai simplă şi mai eficientă cu administraţia’, reducând ‘substanţial’ nevoia de deplasare la consulate, informează USR, prin intermediul unui comunicat.

Iniţiativa legislativă prevede dotarea angajaţilor consulari cu semnături electronice, astfel încât aceştia să poată transmite cetăţenilor diferite documente în format electronic.

‘Un document cu semnătură electronică validă este autentic în egală măsură ca un document cu semnătură şi ştampilă, iar în 2020 a fost aprobată o lege prin care toate instituţiile statului pot apela la serviciul de furnizare de semnături electronice în mod gratuit. Astfel, cetăţenii vor putea beneficia în mai multe situaţii de servicii consulare prestate exclusiv online, fără a fi nevoiţi să se prezinte la sediul consulatului. În funcţie de opţiunea solicitanţilor, documentele se vor putea ridica personal, se vor putea expedia prin servicii de curierat cu suportarea cheltuielilor de expediţie ori se vor putea transmite în format electronic’, precizează sursa citată.

De asemenea, iniţiativa legislativă preconizează extinderea definiţiei date activităţii consulare pentru a cuprinde şi activitatea online sau prin corespondenţă, în condiţiile în care actuala definiţie a serviciilor consulare precizează că acestea se desfăşoară doar în cadrul secţiilor consulare.

‘Măsurile le propunem în urma discuţiilor atât cu românii din comunităţile din afara ţării, cât şi cu diplomaţi, funcţionari, responsabili din Ministerul Afacerilor Externe. Ele vor putea fi implementate prin extinderea uneltelor digitale aflate la dispoziţia ministerului’, a precizat senatorul Radu Mihail.

Conform USR, anual, sute de mii de cetăţeni români care au nevoie de servicii consulare sunt nevoiţi să se deplaseze fizic la sediile consulatelor, chiar dacă e vorba de distanţe de zeci, sute sau mii de kilometri.

‘Activitatea consulară este una complexă, dat fiind că pentru cetăţenii români din străinătate consulatul este şi primărie, şi notariat, şi secţie de poliţie, şi evidenţa populaţiei. Cu cât aceste activităţi complexe se pot realiza şi de la distanţă, cu atât va creşte calitatea serviciilor oferite. Acest proiect de lege aduce mai multă rapiditate şi flexibilitate în ceea ce înseamnă serviciul consular’, a declarat deputatul Iulian Lorincz.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks