Medicul Alexandru Rafila, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor, consideră că rezilienţa, accesibilitatea şi încrederea, trei lucruri pe care spune că le-a observat la serviciile farmaceutice, ar trebui să fie integrate în sistemul de sănătate din România.
‘Sunt trei lucruri pe care le-am sesizat: primul este rezilienţa – farmaciile au fost deschise oamenilor care aveau nevoie să-şi cumpere medicamente; al doilea lucru important este accesibilitatea – ceea ce înseamnă că există o reţea de farmacii în România, care este uşor accesibilă; şi cel de-al treilea element este cel legat de încredere. Noi ne dorim ca toate aceste trei lucruri să existe şi la nivelul altor categorii de servicii medicale. Vrem să fie reziliente, uşor accesibile şi vrem ca oamenii care lucrează acolo să constituie un element de încredere pentru cetăţeni, pentru pacienţi. Ar trebui să vedem cum putem să integrăm aceste câştiguri din zona farmaceutică în sistemul de sănătate din România’, a precizat Rafila, marţi, la lansarea rezultatelor studiului ‘Servicii Farmaceutice în România. Realităţi şi provocări post-pandemice, eveniment găzduit la Palatul Parlamentului.
El a adăugat că trebuie găsit un model de bună practică care să includă farmacia, astfel încât populaţia să beneficieze de un pachet de servicii medicale care să includă şi asistenţă farmaceutică.
‘Cred că una dintre concluzii este colaborarea, dezvoltarea modelului de bună practică din domeniul farmaciei şi dacă se vor dezvolta aceste centre medicale comunitare, şi sper să reprezinte o prioritate şi pentru Guvern, chiar dacă în PNRR nu există o focalizare pe aceste centre medicale comunitare, să găsim un model de bună practică care să includă neapărat farmacie, încât populaţia, mai ales din zone mai puţin favorizate, să beneficieze de un pachet de servicii medicale, inclusiv cele de asistenţă medicală farmaceutică’, a punctat Rafila.
În opinia sa, rolul farmaciilor şi farmaciştilor în promovarea sănătăţii este esenţial.
‘Rolul farmaciilor şi farmaciştilor în promovarea sănătăţii este esenţial. Informaţiile pe care le pot obţine oamenii acolo, cu condiţia ca şi personalul să fie antrenat în acest domeniu, sunt foarte importante şi poate că ar putea să reprezinte un bun model de dezvoltare a unor servicii medicale preventive la nivelul farmaciei. Dar lucrul acesta nu înseamnă în niciun fel excluderea, ci dimpotrivă, trebuie ajutată asistenţa medicală primară în ceea ce priveşte dezvoltarea acestui tip de servicii’, a concluzionat medicul.