În primele şase luni de mandat ale primarului general al Capitalei, Nicuşor Dan, doar şase proiecte de hotărâre din cele 73 cu caracter normativ au fost supuse dezbaterii publice, în schimb li s-a permis cetăţenilor să ia cuvântul în cadrul şedinţelor, iar proiectul de buget a fost publicat în format deschis, conform unui raport CeRe şi ActiveWatch.
‘În ceea ce priveşte transparenţa, organizaţiile semnatare atrag atenţia că rata de dezbatere publică a proiectelor cu caracter normativ este inacceptabil de mică. În continuare nu există reflexul de a publica, în dezbatere publică, proiectele care sunt, conform definiţiei, proiecte ce trebuie să fie afişate şi supuse procesului dezbaterii publice, conform legii. Am observat însă şi îmbunătăţiri în procesul de aplicare a normelor legale minime de participare publică (cum ar fi posibilitatea de a lua cuvântul în cadrul şedinţelor de Consiliu General)’, reiese dintr-un comunicat transmis AGERPRES.
Potrivit sursei citate, următoarele elemente constituie ‘un grav derapaj de la normele de bună practică’ şi de la Legea 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică:
– din 73 de proiecte de hotărâre cu caracter normativ, doar 6 au fost supuse dezbaterii publice, adică aproximativ 8,21%;
– din 466 de dispoziţii de primar, doar 23 sunt publice pe site-ul Primăriei Municipiului Bucureşti, adică aproximativ 5%;
– transparenţa şi implicarea cetăţenilor în elaborarea proiectului de buget pe anul 2021 au fost ‘un eşec major’. PMB a refuzat organizarea unei dezbateri publice, iar forma finală a proiectului de buget a fost modificată radical faţă de cea publicată spre consultare, prin citirea unor amendamente extensive de către chiar primarul general în şedinţa de vot a bugetului;
– nu există calendar, ordine de zi sau procese verbale publicate pentru şedinţele comisiilor de specialitate ale Consiliului General;
– nu există un program de audienţe pentru consilierii generali şi nici o procedură publicată a modalităţii prin care cetăţenii se pot înscrie la audienţe (sunt publicate date de contact generale, ale PMB, fără afişarea unui orar sau a unui loc pentru audienţe);
– Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a CGMB nu a fost pus în acord cu decizia instanţei care anulează articolul referitor la procedura (‘abuzivă’) pe care cetăţenii trebuie să o urmeze pentru a putea lua cuvântul în cadrul şedinţelor CGMB, ‘chiar dacă, în practică, unor cetăţeni le-a fost permis să ia cuvântul în cadrul şedinţelor CGMB’.
Principalele îmbunătăţiri pe care organizaţiile semnatare le-au observat în ceea ce priveşte transparenţa decizională:
– în cadrul a două şedinţe de Consiliu General, cetăţenilor le-a fost permis să ia cuvântul;
– publicarea proiectului de buget propus pentru anul 2021 în format prelucrabil;
– publicarea pe pagina dedicată ordinii de zi a proiectelor propuse pentru ordinea de zi suplimentară;
– publicarea datelor de contact pentru toţi consilierii generali;
– justificarea urgenţei (însă doar verbal, în timpul şedinţei) pentru cele mai multe dintre proiectele de hotărâre introduse suplimentar pe ordinea de zi.