AcasăStiri generaleRaportările universităţilor şi cadrelor didactice, incluse în Platforma Naţională de Raportare Unică...

Raportările universităţilor şi cadrelor didactice, incluse în Platforma Naţională de Raportare Unică în Învăţământul Superior

Senatul a aprobat, marţi, în calitate de Cameră decizională, o propunere legislativă care vizează instituirea Platformei de Raportare Unică în Învăţământul Superior.

Propunerea, iniţiată de către reprezentanţi ai PNL, PSD, USR, UDMR şi ai minorităţilor naţionale, presupune o debirocratizare, astfel încât universităţile, cadrele didactice şi de cercetare din învăţământul superior să realizeze raportările o singură dată, într-un singur loc.

Iniţiativa legislativă completează Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, vizând instituirea în sarcina Ministerului Educaţiei a atribuţiei de a elabora şi asigura mentenanţa Platformei Naţionale de Raportare Unică în Învăţământul Superior, în vederea colectării datelor statistice, a raportărilor instituţionale şi a raportărilor individuale privind activitatea ştiinţifică a personalului didactic şi de cercetare, solicitate de Ministerul Educaţiei, de organismele consultative ale acestuia, de Institutul Naţional de Statistică, de ARACIS.

Senatorul PNL Adrian Hatos a declarat că, în fiecare an, universităţile din România trebuie să realizeze o serie de raportări instituţionale, o muncă redundantă, cu un consum mare de efort din partea administraţiei universităţilor, a cercetătorilor şi a cadrelor didactice, care riscă să genereze erori şi reprezintă o sursă de ineficienţă.

‘Trebuie să raporteze de două ori către Ministerul Educaţiei. O dată raportează către Institutul Naţional de Statistică şi periodic raportează şi la ARACIS. Ceea ce se întâmplă este că, de fapt, aceste date pe care le transmit, pe diverse formulare, la date diferite, sunt în mare măsură aceleaşi. De fapt, chiar rapoartele Ministerului Educaţiei Naţionale atestă faptul că în mare măsură datele care se solicită pentru raportări instituţionale sunt redundante. Pe lângă acestea, cei peste 25.000 de angajaţi ai universităţilor trebuie să îşi actualizeze anual informaţiile cu privire la activitatea de cercetare, informaţii care sunt necesare pentru stabilirea finanţării de bază şi finanţării suplimentare în instituţiile de învăţământ superior’, a spus acesta.

Preşedintele Comisiei pentru învăţământ, Monica Anisie (PNL), a declarat că propunerea legislativă modifică art 216 din Legea educaţiei naţionale, în sensul instituirii obligaţiei de transmitere a raportărilor instituţionale şi a raportărilor individuale privind activitatea ştiinţifică a personalului didactic şi de cercetare prin intermediul Platformei Naţionale de Raportare Unică în Învăţământul Superior.

‘În fapt, universităţile din România vor putea să raporteze date instituţionale şi date individuale privind activitatea lor de cercetare în vederea stabilirii finanţării sau pentru evaluare într-o formulă mult mai uşoară şi mai eficientă. Platforma propusă va fi implementată de unitatea executivă pentru finanţarea învăţământului superior, a cercetării, dezvoltării şi inovării’, a explicat ea.

Senatorul Silvia Dinică (USR) a declarat că proiectul este unul necesar, dar nu suficient.

‘Ar trebui să facem mai mult, ar trebui să ne şi uităm cam ce ne spun datele acestea şi cam ce putem să facem mai departe cu ele. Încă un aspect important este partea de implementare a acestei legi, astfel încât să avem o platformă funcţională în timp cât mai scurt şi care să poată să ne ajute să tragem şi nişte concluzii despre ceea ce se întâmplă în sistemul universitar’, a precizat ea.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks