AcasăStiri generaleRaportul CE: Există inconsistenţe în ceea ce priveşte regimul juridic al incompatibilităţilor

Raportul CE: Există inconsistenţe în ceea ce priveşte regimul juridic al incompatibilităţilor

Raportul Comisiei Europene privind statul de drept remarcă măsurile dispuse în vederea actualizării cadrului legal de integritate şi operaţionalizarea noii structuri din cadrul Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI), care primeşte raportări în interes public, însă regulile fragmentate de integritate fac dificilă respectarea obligaţiilor legale şi există inconsistenţe în ceea ce priveşte regimul juridic al incompatibilităţilor.

‘Experţii Comisiei notează faptul că regulile fragmentate de integritate fac dificilă respectarea obligaţiilor legale şi există inconsistenţe în ceea ce priveşte regimul juridic al incompatibilităţilor. Raportul ‘Rule of law’ apreciază măsurile dispuse de ANI pentru a răspunde acestor inadvertenţe, prin demararea unui amplu proces de actualizare şi îmbunătăţire a cadrului legislativ’, transmite ANI într-un comunicat de presă.

Conform Agenţiei, acest obiectiv va fi adus la îndeplinire prin elaborarea unei propuneri legislative, deziderat inclus în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, prin Jalonul 431 – Intrarea în vigoare a legilor consolidate privind integritatea, Reforma 7, Componenta 14, Pilonul V, cu termen de implementare în trimestrul IV al anului 2024.

În acelaşi timp, documentul atrage atenţia asupra faptului că actualizarea cadrului legal de integritate este limitată la competenţele ANI, respectiv conflicte de interese, incompatibilităţi, averi nejustificate şi nu acoperă alte aspecte de integritate, precum pantouflage-ul (interdicţii post-angajare din sistemul public în sistemul privat şi vice-versa).

Totodată, raportul Comisiei remarcă faptul că Agenţia Naţională de Integritate a fost desemnată canal extern de raportare – autoritate competentă să primească avertizări în interes public şi subliniază faptul că este aşteptată majorarea bugetului ANI pentru asigurarea resurselor necesare desfăşurării activităţii noii structuri.

Nu în ultimul rând, raportul notează faptul că au fost înregistrate progrese în ceea ce priveşte digitalizarea depunerii şi verificării declaraţiilor.

Raportul de ţară apreciază că transmiterea declaraţiilor de avere şi de interese exclusiv cu semnătură electronică începând cu 1 ianuarie 2024 va reduce riscul erorilor şi va facilita modalitatea de urmărire a informaţiilor.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks