Administraţia Prezidenţială a publicat miercuri raportul ‘România educată’, bazat pe 10 deziderate, printre care educaţie de calitate pentru toţi, educaţie individualizată – diversitate şi autonomie şi gândire critică.
De asemenea, responsabilitatea şi integritatea sunt văzute drept valori-cheie asumate şi exersate, modelul profesorului în formarea elevului drept cel mai puternic instrument pedagogic, iar pentru educaţie trebuie să se aloce resurse suficiente, în mod transparent şi eficient.
Şcoli sigure şi sănătoase, un sistem de educaţie românesc atractiv şi care valorifică oportunităţile de colaborare internaţională, management educaţional profesionist şi bazat pe responsabilitate, colaborare şi stabilitate pentru un sistem de educaţie rezilient – sunt alte deziderate prezentate în raport.
Printre ţintele propuse se numără: până în 2030, proporţia tinerilor în vârsta de 15 ani cu competenţe scăzute la citire, matematică şi ştiinţe, conform metodologiei testelor PISA, să scadă la sub 15%, iar cea a elevilor de clasa a VIII-a cu competenţe scăzute în domeniul informatic să ajungă tot la sub 15%. De asemenea, se are în vedere ca, până în 2030, să fie formate 15.000 de cadre didactice din învăţământul primar şi 40.000 din învăţământul gimnazial pentru aplicarea noului curriculum centrat pe competenţe.
Pentru învăţământul primar şi gimnazial, unul dintre obiective este reducerea ratei de părăsire a sistemului de învăţământ, iar printre măsurile propuse se numără: eliminarea tuturor taxelor şi a oricăror altor bariere financiare de acces la educaţie (exemple: fondul clasei/şcolii sau contribuţia familiei pentru materiale educaţionale de bază sau pentru naveta elevului), dezvoltarea şi implementarea de programe de informare şi de sprijin pentru părinţi, care să susţină implicarea lor în educaţia copiilor, consiliere psihopedagogică şi orientare profesională pentru elevi/studenţi, oferită în regim gratuit, precum şi consiliere pentru părinţi şi cadrele didactice, astfel încât eventualele situaţii de risc să poată fi identificate cu celeritate şi să poată fi aplicate, din timp, cele mai bune soluţii.
Alte măsuri vizează extinderea programelor de tip after-school în unităţile de învăţământ de stat şi creşterea calităţii serviciilor oferite de acestea, extinderea programului de asigurare a unei mese diversificate în şcoli, la nivel de sistem, formarea cadrelor didactice pentru identificarea precoce a elevilor aflaţi în situaţii de risc de abandon şcolar, digitalizarea/informatizarea completă a şcolilor, cu asigurarea accesului elevilor şi al cadrelor didactice la
biblioteci virtuale, la teste online şi la resurse educaţionale deschise.
Pentru învăţământul profesional sunt prevăzute mai multe măsuri printre care crearea unor campusuri regionale/centre de excelenţă profesională, prin finanţarea unor scheme de sprijin acordate parteneriatelor între agenţi economici, autorităţi locale, unităţi şi instituţii de învăţământ. ‘Aceste scheme de sprijin facilitează investiţiile într-o infrastructura de ultimă generaţie şi în resursa umană implicată în creşterea graduală a ponderii învăţământului profesional, care se derulează în conformitate cu principiile învăţământului dual, inclusiv la niveluri de calificare superioară’, se mai arată în raport.
Guvernul a aprobat miercuri un memorandum privind proiectul ”România Educată’. ‘Un proiect de ţară pe care avem datoria de a-l implementa’, a declarat prim-ministrul Florin Cîţu.