Artista Andreea Vieru, o bucureşteancă get beget, cântă şi dansează tango, cu pasiune, pe scenele din capitala Argentinei de mai bine de şase ani, în repertoriul său regăsindu-se şi tangouri româneşti.
‘În contextul în care sunt atât de departe şi nimeni nu face asta la Buenos Aires, m-am simţit un pic ambasadoare a României aici. Din întâmplare am descoperit că îmi place şi mi se potriveşte un anumit repertoriu, cu muzică românească ce este atât de bogată’, spune Andreea Vieru, o tânără din Bucureşti pentru care tangoul a fost ‘dragoste la prima vedere’.
În lumina ca de scenă de la Cafe Tortoni, cea mai veche cafenea din Buenos Aires, un obiectiv turistic şi un fel de Casa Capşa din Bucureşti, dar unde sunt organizate spectacole de tango, Andreea Vieru povesteşte cu pasiune că a început să danseze tango în 2009, în capitala României, iar un an mai târziu s-a apucat să cânte muzică de tango, după ce profesorul ei de dans a auzit-o cântând în baie.
Sursa ei de inspiraţie a fost filmul ‘Tango lesson’.
‘Am văzut un film care m-a marcat foarte mult, se numeşte ‘Tango lesson’. Mi-am dat seama după mulţi ani că, de fapt, eu căutam acest dans şi l-am găsit când trebuia. În 2009 am început să dansez şi în 2010 am început să cânt. Am început să cânt pentru că m-am împrietenit cu alţi dansatori de tango care cântau la pian, la chitară, la muzicuţă şi am zis să facem ceva simpatic pentru colegii dansatori şi să facem muzică de tango. Apoi grupul a crescut din ce în ce mai mult, am început să avem mai multe concerte. Se numeşte ‘Sonido 13’. Apoi am hotărât că este momentul să vin la Buenos Aires şi să văd până unde pot să ajung cu această pasiune, pentru că tot creştea şi cam toată viaţa mea se organizase în jurul acestei pasiuni, atât dansul, cât şi muzica. Am început să predau la scurt timp după ce am început să dansez pentru că îmi plăcea foarte mult şi făceam asta toată ziua. Am participat în diverse spectacole şi momente de dans. Am fost instructor la Şcoala Tango Tangent şi parte din echipa dansatorilor de tango din spectacolul de teatru ‘Un tango mas’ de la Teatrul Odeon’, povesteşte ea.
După ce a descoperit că are această pasiune, s-a hotărât să vină în Argentina – ţara în care a apărut tangoul. A ajuns pe 1 ianuarie 2017 la Buenos Aires, unde acum locuieşte, lucrează, cântă şi dansează. A avut drept profesori nume grele ale tangoului argentinian, precum Lidia Borda pe care Rolling Stone a descris-o drept ‘cea mai bună cântăreaţă de tango din prezent’.
‘Când am venit aici am luat-o de la capăt. Am început să iau lecţii intensive cu Lidia Borda, care este, din punctul meu de vedere, una dintre cele mai bune cântăreţe de tango de astăzi, cu Celia Saia care este iarăşi una dintre cele mai iubite cântăreţe de tango de astăzi şi cu alte profesoare’, afirmă Andreea Vieru.
La început i-a fost greu la Buenos Aires, dar de la primul concert pe care l-a susţinut în capitala Argentinei spune că spectatorii au fost impresionaţi de vocea ei.
‘Pe mine m-a surprins. De la primul concert pe care l-am avut aici lumea a fost foarte impresionată’, mărturiseşte Andreea Vieru.
Povesteşte cu patos despre tangoul românesc din anii ’30 – ’40. Melodia cea mai apropiată de sufletul său este tangoul românesc ‘Ilona’, dar pe care nu l-a cântat încă la Buenos Aires, ci doar în România. În capitala Argentinei, ţara unde a apărut tangoul, a cântat ‘Zaraza’. Spune că este un tango despre care puţină lume ştie că de fapt este argentinian, versiunea sa ca text fiind mult diferită în România.
‘Tangoul românesc ‘Ilona’ are muzică, personalitate românească şi un sentiment profund. Persoana care îl cântă povesteşte despre cum a pierdut-o pe această femeie. Cristian Vasile a făcut acest tango popular în România. Muzica tangoului ‘Ilona’ evocă o tristeţe pe care o regăsesc în tangourile din Buenos Aires. La Buenos Aires am ales să cânt ‘Zaraza’, care are o poveste interesantă. Puţină lume ştie că este un tango argentinian. Toată lumea crede că este românesc. Rima şi versurile au fost compuse în România, dar versiunea este foarte diferită de cea argentiniană. Înainte să încep să cânt sau să dansez tango citisem despre legenda povestită de Cărtărescu despre frumoasa Zaraza care a fost iubita lui Cristian Vasile şi rivalul lui a vrut să se răzbune şi a ucis-o, iar Cristian Vasile de supărare a băut terebentină şi nu a mai cântat niciodată. Am înţeles că sunt nişte elemente de realitate acolo inserate. Dar de fapt tangoul argentinian ‘Zaraza’ nu are nicio legătură cu nicio femeie, este de fapt despre un animal – un măgar sau o vacă -, iar tangoul este dedicaţia omului de la câmp animalului de companie care îl ajută să care porumbul către casă şi îi spune: Diii, diii, Zaraza! Acesta este refrenul!’, explică Andreea Vieru, râzând.
Fără ezitare, ea spune că tangoul de la Buenos Aires este foarte divers, mai versatil faţă de cel de la Bucureşti.
‘Nu aş putea să zic mai bun sau mai rău, dar mai versatil. Există foarte multe tipuri de tango în muzică, dar şi în dans. De exemplu, în muzică există tangoul oficial care se prezintă în spaţii şi orchestre mari; tangoul care se cântă într-un cartier fără niciun fel de amplificare şi vine lumea şi cântă ca într-un bar; tangoul cântat de persoane care îşi câştigă viaţa cântând în baruri şi cântă a cappella; tangoul celor care se prezintă în case de tango pentru turism în general şi e un stil specific; tangoul care se cântă în milonga (o seară de dans cu muzică de tango, în general din anii ’30 – ’50 – n.r.) care este pentru dans şi asta pe mine mă fascinează. În dans există tangoul pe care îl dansezi la milonga, orientat mai mult pentru cum se simte decât pentru cum se vede; tangoul pentru turism; tangoul de competiţie; tangoul de mondial, care are mai multe reguli. În general există o rădăcină comună, dar el se bifurcă în multe direcţii şi asta este pentru mine un univers infinit’, arată Andreea Vieru.
Anul trecut a lansat primul său album – ‘Donde iras, ilusion’ -, la Teatrul del Globo din Buenos Aires, iar pentru viitor pregăteşte alte două noi proiecte.
‘Aş vrea să prezint anul acesta ‘milongi’ ca lumea să danseze şi mai am un alt proiect paralel care este unul mai mic, dar puţin diferit, cu o abordare un pic mai modernă şi care se numeşte ‘Quarteto Vieru’ (Cvartetul Vieru) – voce, chitară, bandoneon şi contrabas cu muzicieni din Argentina. Marea diferenţă este că nu avem partituri. Ei au partituri ca să aibă armonia, un reper, dar ideea este să facem ceva pe moment, aşa cum este şi tangoul dansat la milongi. La cursuri se învaţă nişte paşi şi la milonga se improvizează. Acesta este tot farmecul. E ca atunci când dansezi aceeaşi melodie a zecea oară, dar în seara asta am băut un pahar de vin, sau în seara asta tocmai am cunoscut pe cineva care îmi place, sau în seara asta tocmai m-am despărţit de cineva sau a venit cel mai bun prieten de la capătul pământului şi sunt fericită’, afirmă ea.
Andreea Vieru spune că se va întoarce în România.
‘Pentru mine tangoul înseamnă echilibru, conexiune cu alte persoane, un limbaj nou, unic. Înseamnă viaţa mea’, subliniază artista.