Zecile de mii de spectatori care se bucură zilnic, la Sibiu, de evenimentele Festivalului Internaţional de Teatru (FITS) au ocazia să citească şi un ‘ziar’ unic în municipiu, ‘Ziarul Orizontal’, ‘tipărit’ cu mesajele şi desenele lui Dan Perjovschi, singurul artist român invitat să expună până în 25 septembrie, în Kassel (Germania), la ‘Documenta’, un eveniment major în universul artei contemporane, alături de Bienala de la Veneţia.
Este pentru prima dată când ‘Ziarul Orizontal’ de la Sibiu are un ‘frate geamăn’ în Germania, la Kassel, 20 de desene care pot fi văzute la FITS pot fi admirate şi la ‘Documenta’, a declarat pentru AGERPRES autorul acestora, Dan Perjovschi.
Perjovschi a fost remarcat şi de jurnaliştii de la New York Times, publicaţie care a prezentat în paginile sale o fotografie care arată coloanele principalului muzeu de artă din Kassel (Germania), ‘Fridericianum’, care sunt îmbrăcate cu lucrări ale artistului român.
Dan Perjovschi este unul dintre cei peste 1.500 de artişti care expun la ‘Documenta’, timp de o sută de zile. La această expoziţie sunt aşteptaţi cel puţin un milion de vizitatori, potrivit AFP.
Dacă în Germania ‘Ziarul Orizontal’ al lui Perjovschi poate fi citit pe jos, în faţa gării principale din Kassel, la Sibiu artistul adaugă texte şi desene în ‘ziarul’ său, care este practic parte exterioară a zidului curţii Teatrului Naţional ‘Radu Stanca’, un spaţiu lung de peste 30 de metri şi înalt de patru metri, aflat pe unul dintre principalele bulevarde din oraş – Corneliu Coposu.
Editorialele desenate de Perjovschi la Sibiu corespund celor concepute de artist în Germania.
‘Anul acesta e mai complex, un pic mai profund, este despre regenerare, despre transparenţă, sustenabilitate. Sunt temele marii expoziţii din Germania, ‘Documenta’, la care particip. Şi eu acolo fac un zid ca aici, dar acolo e chiar pe jos, chiar orizontal şi desenele de acolo, aici, desenele de aici, acolo. Adică le întrepătrund şi urmez liniile astea de concept care sunt foarte frumoase şi foarte actuale acum. Ţin cont de planetă, de societatea noastră, de colectivitate, în sensul nu colectivist. Ţin cont şi de război, din păcate. Dar e o platformă foarte frumoasă de a balansa planeta asta şi de a avea temele acestea extrem de importante. (…) Deci ceva tot trebuie să facem cu toţii. Multe ţări sărace raţionalizează apa. Am auzit acum o ştire că nu-i mai lasă să se spele de două ori pe cap, adică sunt chestii mici, dar care îţi arată că am lovit un zid, nu ‘Zidul Orizontal’, dar trebuie să găsim cu toţii o soluţie. Deci asta va fi pe zidul de aici, plus la Sibiu, mai mult, am un segment întreg cu Ucraina şi nenorocirea asta care, eu personal, aş fi jurat că nu mai este posibil’, a precizat Dan Perjovschi.
El spune că are prieteni artişti ruşi, care au criticat regimul lui Putin şi care acum nu mai sunt invitaţi nicăieri, în contextul războiului din Ucraina.
‘Am prieteni artişti şi în Kiev (Ucraina), dar şi la Sankt Petersburg (Rusia) şi e o mare problemă pentru ţara Rusia. Acum, pentru o generaţie, două, îţi dai seama, nu-i mai invită nimeni şi sunt artişti ca şi mine, care au criticat regimul, dar acum accentul e pe prietenii ucraineni. Am făcut desenul ăsta la Kassel (Germania). Eu acolo am exagerat, am zis pentru prima dată sunt mândru de poporul meu, pentru că după ani şi ani de zile a fost un răspuns al oamenilor extraordinar’, a spus Perjovschi.
Dacă la Sibiu iubitorii artei pot ‘citi’ mesajele lui Perjovschi pe un zid, în Germania, trecătorii pur şi simplu calcă pe acestea, fiind desenate pe jos, în piaţa din faţa unei gări. Perjovschi spune că, la Kassel, lucrările sale sunt pe jos, ‘pentru că la ei e complicat pe spaţiu public”. ”Sunt articole pe jos şi vezi că lumea se învârte să le citească’, afirmă el.
Perjovschi explică de ce este singurul artist din România invitat la ‘Documenta’ în acest an. Pentru că, spune el, ‘una dintre temele acestui festival enorm este umorul, asta o dată. Doi, ei se uită la artişti care creează comunităţi, colective, eu nu sunt asta, dar eu am asistat, am făcut parte din tot felul de mişcări, am ajutat cu desene ani de zile. Chiar m-am numit ‘drawing provider’. Aveai nevoie de un desen pentru un protest sau pentru un tricou, ţi-l făceam. Exemplu: Crucea Roşie sau aceia care au construit un spital în Bucureşti sau cei de la Herculane. Deci am făcut în zona asta socială cât am putut şi din cauza asta. Adică, activitatea asta a fost remarcată la un moment dat. De aceea sunt acolo şi pentru că nu sunt numai artist, ăsta e adevărul. Ei au un gen de artă din Indonezia, de unde a plecat toată ideea asta, pentru că ei nu pot trăi din artă acolo şi atunci au colectivităţi care produc tricouri, workshopuri, copii, educaţie, deci tot timpul sunt cu picioarele şi în altă părţi decât în muzeul de artă. Şi eu sunt aşa de când cu presa, cu societatea’.
La Kassel şi la Sibiu, desenele lui Perjovschi vorbesc despre ce crede artistul referitor la cultură, politică şi societate.
Dan Perjovschi a alocat o sumă din banii câştigaţi din participarea la ‘Documenta’ pentru Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, unde el finanţează expoziţiile de artă contemporană în diverse locuri, cum ar fi la mall sau Grădina Zoologică, într-o platformă de arte vizuale (PAV), un proiect asociat FITS, aflat la prima sa ediţie.
Din 2010, Perjovschi desenează proiectul de artă publică ‘Ziarul Orizontal’ în oraşul său natal, Sibiu. În 2016 a primit Premiul de Artă Rosa Schapire, în 2012 Premiul Prinţesa Margriet al Fundaţiei Culturale Europene (cu Lia Perjovschi) şi în 2004 Premiul George Maciunas.
‘Documenta’ înseamnă centrul lumii artei contemporane din toată lumea.
În Al Doilea Război Mondial, oraşul Kassel a găzduit un amplu lagăr de muncă forţată, înainte de a fi în mare parte distrus de bombardamentele Aliaţilor. Crearea expoziţiei ”Documenta” în 1955 a avut scopul de a-i reda Germaniei un loc pe scena culturală după persecuţiile naziste asupra avangardei artistice. ”Documenta” este astăzi un eveniment major în universul artei contemporane, alături de Bienala de la Veneţia.