Unităţile de învăţământ din judeţul Tulcea sunt pregătite în proporţie de 98% să îi primească pe elevi, susţine conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ), care menţionează că mai sunt doar două unităţi fără reţea de apă potabilă şi cu fosă septică.
Inspectorul general şcolar al ISJ Tulcea, Viorica Pavel, a declarat, pentru AGERPRES, că Direcţia de Sănătate Publică nu a eliberat avize de funcţionare pentru nouă din cele 143 de unităţi de învăţământ din judeţ, unele dintre ele urmând să rămână închise în anul şcolar 2024-2025, din cauza scăderii numărului copiilor, iar altele, cu proiecte de reabilitare, urmând să obţină autorizaţiile.
‘La Periprava avem probleme cu apa şi. de asemenea, la Grădiniţa cu program normal Satu Nou, avem o fosă septică şi apa va fi adusă în grădiniţă în cel mai scurt timp’, a precizat inspectorul general ISJ.
Viorica Pavel a adăugat că, în acest an, şase unităţi de învăţământ nu au primit avize din partea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Delta.
‘Unele şcoli sunt în etapa de verificare a dosarului depus pentru obţinerea avizului, cum ar fi Şcoala gimnazială ‘Grigore Antipa’. Lunar, ne întâlnim la Prefectură şi analizăm împreună cu ISU şi DSP şi fiecare unitate de învăţământ’, a menţionat inspectorul general.
Manualele pentru elevi au ajuns în proporţie de 98% în unităţile de învăţământ, însă scăderea natalităţii înregistrată în ultimii ani a dus şi la scăderea numărului copiilor din grădiniţe şi unităţile şcolare.
‘Numărul copiilor din grădiniţe scade nu doar în Deltă, ci şi în sătucele din judeţ. La Nifon avem şapte copii, la Grădiniţa cu program prelungit Sabangia, şapte, la Panduru, opt copii, la Maliuc, avem trei preşcolari, dar grădiniţele rămân în localitatea în care sunt, pentru că e foarte greu să transporţi preşcolarii dintr-o structură către o unitate de învăţământ cu personalitate juridică, iar în Deltă e greu să pui copilul într-o barcă şi atunci grădiniţa rămâne în localitatea respectivă. Mai avem o situaţie în care la nivelul de unităţii administrativ-teritoriale, grădiniţa are foarte mulţi copii şi acolo rămân copiii fără a fi relocaţi într-o altă unitate’, a mai spus inspectorul general al ISJ.
În condiţiile în care sunt foarte puţini copii în unităţile de învăţământ, este nevoie de transportul acestora dintr-o localitate în alta, însă şi la acest capitol judeţul suferă.
‘La nivelul judeţului sunt 62 de microbuze în stadii diferite de funcţionare. Din păcate, avem şase microbuze nefuncţionale. Prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă au fost aprobate judeţului Tulcea, în funcţie de solicitări, şase microbuze cu 8 plus unu locuri şi 23 de microbuze cu 16 plus unu. Toate vor fi microbuze electrice şi, din câte ştim, vor ajunge în această toamnă’, a afirmat Viorica Pavel.
Ea a adăugat că autorităţile au în atenţie situaţia din comuna CA Rosetti, acolo unde Primăria a primit sprijin la fiecare solicitare, însă, din cauza drumului nisipos şi a numărului mare de kilometri pe care trebuie să-i facă zilnic pentru a prelua atât profesorii din Sulina, cât şi copiii din satele aparţinătoare, autovehiculul se strică aproape săptămânal.
În alte situaţii, elevii fac naveta din satele din Deltă în municipiul Tulcea, aşa cum se întâmplă la Ceatalchioi. Şcoala din comuna de pe braţul Chilia al Dunării are foarte puţini elevi, deşi clădirea a fost modernizată, iar toţi profesorii sunt din Tulcea.
‘Noi am alocat anul acesta pentru igienizarea şcolii circa 15.000 de lei. Copii în Ceatalchioi ar mai fi, dar preferă să meargă la Tulcea, deoarece nivelul de pregătire e mai bun, deşi avem şcoală mai frumoasă decât la Tulcea. Fac naveta, mai stau şi la rude, fiecare cum se descurcă, conştientizează şi ei că cei mici trebuie să aibă un viitor’, a menţionat primarul comunei Ceatalchioi, Tudor Cernega.
În ceea ce priveşte programul ‘Masa caldă’, Viorica Pavel a spus că, la nivel judeţean, se va derula în 15 unităţi de învăţământ.
‘Programul ‘Masa caldă’ a fost bine primit de comunităţile locale. La nivelul judeţului Tulcea, acest program se va derula în 15 unităţi de învăţământ, unele dintre ele fiind în Babadag, Ceatalchioi, Nalbant, Beidaud şi Cerna. Este posibil ca din ianuarie să apară şi în alte şcoli. Sunt două primării care-şi doresc acest program’, a mai spus inspectorul general şcolar.
În contextul în care autorităţile locale au acces la fonduri europene sau guvernamentale şi se implică în modernizarea şcolilor, unităţile de învăţământ sunt relocate. Anul acesta, în judeţul Tulcea, elevii şi profesorii din şase şcoli vor învăţa în alte clădiri decât cele în care funcţionau în mod normal. Este şi cazul Liceului teoretic ‘Grigore Moisil’ din Tulcea care s-a mutat la Liceul agricol ‘Nicolae Cornăţeanu’.
‘Proiectul de reabilitare vizează în primul rând acoperişul, pentru că ploua în clase, la propriu. Bineînţeles, va fi o reabilitare generală, astfel încât am fost sfătuiţi să eliberăm clădirea’, a declarat directoarea Liceului teoretic ‘Grigore Moisil’, Camelia Ivanov.
Cei aproximativ 700 de elevi, alături de circa 45 de cadre didactice ale unităţii teoretice, îşi vor desfăşura cursurile într-unul din corpurile neutilizate de liceul agricol, iar amenajarea claselor este aproape de finalizare.
‘Aici, se lucrează. Iniţial, erau două spaţii pe care le-am transformat în clase. În urma unor discuţii, am ajuns la concluzia că putem sparge un perete, iar din cele două spaţii să facem o singură clasă mai mare. Personalul nedidactic a stat peste program şi a făcut lucruri de calitate şi le mulţumesc foarte mult’, a mai spus Camelia Ivanov.
Muncitorul care finisează peretele clasei dă asigurări că totul va fi gata până luni dimineaţa.
‘Luni dimineaţă, la ora 7,00, suntem îmbrăcaţi în costum de gală’, spune bărbatul urcat pe o scară.
În noua cancelarie şi într-o sală de curs, profesorii modifică regulamentul pentru elevi.
‘Măsura nouă se referă la telefoane. Cel puţin elevii de la gimnaziu nu mai au voie să intre cu telefoane la ore. Aparatele vor fi păstrate la personalul de pază şi luate înapoi la finele orelor’, precizează profesorul Cornel Casian, membru în Consiliul de administraţie al liceului.
Accesul în clădire va fi electronic, profesorii spun că sunt mulţumiţi de spaţii, iar directoarea nu se plânge de noul birou.
‘Am un laptop, am informaţiile online, e suficient. Principalul e să am mintea deschisă şi să găsesc soluţii la toate problemele’, a mai menţionat directoarea Liceului teoretic ‘Grigore Moisil’.
Zilele acestea, elevii şi părinţii lor au vizitat noul sediu al liceului.
‘Am venit cu inima puţin strânsă, dar vreau să vă spun că încă din primele momente m-am relaxat total, datorită a ceea ce am văzut. Este minunat. A fost o muncă titanică depusă într-un timp scurt şi totul a fost extraordinar, începând de la pereţi până la mobilier’, a afirmat Alina Gheorghescu, mama unei eleve.
Liceenii au acceptat schimbarea, fiind conştienţi că este în beneficiul lor.
‘Clasele sunt foarte bine structurate, se vede că s-a depus un efort foarte mare pentru ca liceul să arate bine şi să fie condiţii prielnice pentru noi. Deşi poate că nu ne convine că liceul este mai departe, până la urmă tot pentru noi se fac renovările la ‘Moisil’, ceea ce e un avantaj. Poate că clasele sunt mai mici, dar totul e bine organizat, compact şi încăpem toţi’, a spus una dintre eleve.
Corpul de clădire în care va funcţiona Liceul teoretic ‘Grigore Moisil’ a fost deschis în anul 2016, dar nu a fost folosit, cei aproximativ 300 de elevi şi circa 25 de profesori ai Liceului agricol ‘Nicolae Cornăţeanu’ desfăşurându-şi activitatea în spaţii modernizate anterior.
‘Avem o colaborare cu oaspeţii noştri şi am văzut că au adus inclusiv bustul lui Grigore Moisil. Noi avem o fermă cu câteva animăluţe care bănuiesc că o să-i fascineze şi pe elevii de la ‘Moisil’. Sperăm că vor înţelege că avem acelaşi obiectiv – calitatea în învăţământ să crească. Poate învăţăm, noi de la ei, ei de la noi, noi teoretic, ei tehnologic’, a afirmat directorul adjunct al Liceului agricol ‘Nicolae Cornăţeanu’, Cristina Serdaru.
Şi alte unităţi de învăţământ din municipiul Tulcea urmează să înceapă lucrări de reabilitare a clădirilor, iar dacă nu se vor găsi spaţii suficiente pentru elevii şi profesorii acestora e posibil să se apeleze inclusiv la containere.