Salvaţi Copiii a organizat programe de sprijin pedagogic pentru peste 2.500 de copii în perioada iulie – august, informează un comunicat remis vineri presei.
‘74% dintre elevii din programele socio-educaţionale ale Organizaţiei Salvaţi Copiii, care au nevoie de sprijin pentru a depăşi decalajele acumulate în anii şcolari 2019-2020 şi 2020-2021, puternic afectaţi de pandemie, provin din comunităţi urbane defavorizate. (…) Pentru a contribui la reducerea decalajului dintre copii, în perioada iulie – august, Salvaţi Copiii a organizat programe de sprijin pedagogic pentru peste 2.500 de copii grupaţi în 39 de grupe de grădiniţă estivală şi 71 de grupe de educaţie remedială’, se arată în comunicat.
De la începutul anului, Salvaţi Copiii a oferit servicii directe, socio-educaţionale, unui număr de peste 5.300 de copii din comunităţi defavorizate din Bucureşti şi 18 judeţe.
Lacunele educaţionale şi nevoile de recuperare au fost apreciate de către cadrele didactice implicate în programele Salvaţi Copiii ca fiind ‘extrem de mari’, mai ales în cazul elevilor din ciclul primar, majoritatea profesorilor estimând că educaţia online a condus la ‘stagnare în achiziţii sau chiar la regres’.
‘Potrivit evaluărilor iniţiale realizate de specialiştii Salvaţi Copiii la debutul programului estival de sprijin educaţional, pentru 7 din 10 copii, autonomia în procesul de învăţare era limitată sau lipsea cu desăvârşire, copiii neputând să execute sarcinile şcolare fără ajutorul unui adult. În ceea ce priveşte nivelul cunoştinţelor academice, rezultatele evaluărilor iniţiale au indicat că cele mai mari decalaje au fost înregistrate la matematică, domeniu în care 78% dintre copii nu atingeau un nivel corespunzător clasei absolvite, urmat de limbi străine (77%), limba română şi ştiinţe (58%)’, susţine sursa citată.
Alte probleme semnalate de cadrele didactice, pentru cea mai mare parte a copiilor participanţi la activităţile remediale estivale, sunt rezultatele şcolare slabe, situaţiile de corigenţă şi situaţia mediilor neîncheiate la finalul semestrului II.
‘Lipsa posibilităţii părinţilor de a le oferi sprijin şcolar suplimentar copiilor a fost principalul motiv care a determinat necesitatea intervenţiilor remediale în cazul copiilor din programul de vară Salvaţi Copiii (pentru 90% dintre copii). (…) Astfel, jumătate (49%) dintre mamele copiilor cuprinşi în programul remedial al Salvaţi Copiii au absolvit cel mult învăţământul primar, iar încă un sfert (25%) cel mult gimnaziul, situaţia fiind similară şi în ceea ce priveşte taţii (41% având doar studii primare şi 27% gimnaziale)’, se mai afirmă în comunicat.
O altă ‘dificultate comună’ a fost accesul deficitar al copiilor la activităţile educaţionale desfăşurate prin intermediul tehnologiei şi al internetului.
Organizaţia Salvaţi Copiii recomandă Ministerului Educaţiei să încurajeze şi să faciliteze (în plan metodologic) o evaluare ‘serioasă a nivelului real’ al cunoştinţelor şi abilităţilor fiecărui elev, la debutul anului şcolar 2021-2022, urmată de implementarea unor măsuri individualizate de recuperare a pierderilor educaţionale acumulate.
‘Deşi vacanţa de vară ar fi reprezentat o perioadă adecvată, prea puţin valorificată de autorităţi pentru implementarea unor intervenţii susţinute de educaţie remedială, este necesar ca Ministerul Educaţiei să clarifice urgent situaţia programului ‘Şcoala după şcoală’ pentru noul an şcolar şi să asigure continuarea acestuia, remediind problemele întâmpinate în implementarea programului pe durata celui de al doilea semestru al anului şcolar anterior. Atât în contextul generat de pandemia de Covid-19, cât şi anterior acestei perioade, nevoia unei reforme curriculare a fost frecvent subliniată atât de specialişti, cât şi de partenerii educaţionali şi societatea civilă’, mai afirmă Organizaţia Salvaţi Copiii.