Acasă93Salvaţi Copiii: Peste 1.500 de sesizări în 2020 la linia ce vizează...

Salvaţi Copiii: Peste 1.500 de sesizări în 2020 la linia ce vizează conţinutul dăunător pentru copii în online

Salvaţi Copiii atenţionează cu privire la riscurile la care sunt expuşi copiii pe internet, în contextul intensificării activităţilor din mediul online, precizând că numărul de sesizări primite pe parcursul anului 2020 în cadrul liniei esc_ABUZ, ce vizează conţinutul ilegal sau dăunător pentru copii în online, a fost de 1.543. Conform unui comunicat al acestei organizaţii, transmis, marţi, AGERPRES, în 72% dintre situaţiile semnalate la această linie materialele raportate au înfăţişat abuz sexual asupra copiilor, nuditate infantilă sau copii care pozează în ipostaze sexualizate. La fel ca în anii precedenţi, într-o proporţie covârşitoare (85% dintre cazuri), victimele sunt de gen feminin. În ceea ce priveşte vârsta victimelor, 8% reprezintă cazuri care înfăţişează copii cu vârsta aproximativă de până în cinci ani, 76% dintre rapoarte prezintă copii cu vârsta aproximativă între 6 şi 10 ani, 14% dintre victimele înfăţişate în materiale aveau vârsta cuprinsă între 11 şi 15 ani, în timp ce 2% reprezintă adolescenţi între 15 şi 18 ani. Un studiu realizat de Salvaţi Copiii relevă că 63% dintre elevi, părinţi şi profesori consideră că una dintre priorităţile pe care autorităţile ar trebui să şi le asume este siguranţa copiilor în mediul online. Pandemia COVID-19 a contribuit la intensificarea nevoii copiilor de a petrece mai mult timp pe internet, fie pentru şcoală, fie pentru activităţi recreative, accentuând astfel riscurile la care aceştia se expun online. Comparativ cu situaţia de dinaintea stării de urgenţă, 59% dintre copiii români raportează o creştere în sentimentul că au petrecut prea mult timp pe internet sau folosind dispozitive digitale în perioada pandemiei, iar 40% dintre ei susţin că s-a întâmplat mai mult ca în trecut să nu mănânce sau să nu doarmă din cauza internetului. Pentru 22% dintre ei perioada pandemiei a însemnat o înmulţire a situaţiilor sau evenimentelor de pe internet care să îi deranjeze, să îi facă să se simtă inconfortabil sau că nu ar fi trebuit să descopere conţinutul respectiv. De asemenea, temerile părinţilor s-au accentuat, 55% dintre ei fiind mai îngrijoraţi ca în trecut de faptul că cei mici ar putea intra în contact pe internet cu adulţi care încearcă să îi exploateze sau să abuzeze sexual, în timp ce 48% sunt mai preocupaţi de faptul că copiii lor ar putea fi victime ale mesajelor instigatoare la ură sau ale sextingului (primirea sau trimiterea de mesaje cu conţinut sexual explicit – fotografii, text, video). Raportul privind cazuistica liniei de raportare a abuzurilor asupra copiilor esc_ABUZ a fost prezentat în cadrul dezbaterii intitulate ‘Provocări în utilizarea internetului de către copii. Modalităţi de sprijin şi intervenţie’. Cu acelaşi prilej, Salvaţi Copiii a lansat campania de informare ‘Unskippable Stories’ (‘Poveşti peste care nu putem trece’), privind raportarea conţinuturilor ilegale sau dăunătorare pe internet, realizată cu scopul de a aduce în atenţia publicului modalităţile prin care toţi utilizatorii pot contribui la crearea unui mediu online sigur pentru copii. Campania prezintă o serie de şase clipuri audio-video ce înfăţişează conversaţii între abuzatori şi victime, inspirate din cazuri reale. Acestea vor fi difuzate în mediul online, pe Facebook şi Youtube, sub forma unor mesaje scurte. Fiecare dintre aceste clipuri audio-video îi va redirecţiona pe utilizatori către pagina web pe care este disponibil formularul de raportare, pe baza căruia operatorii liniei esc_ABUZ analizează cazurile şi colaborează apoi cu autorităţile competente pentru eliminarea conţinuturilor nepotrivite şi identificarea agresorilor. În cadrul dezbaterii au fost prezentate şi rezultatele programului Ora de Net din 2020. Activităţile de anul trecut au constat în sesiuni de informare, concursuri şcolare şi proiecte derulate online care au implicat peste 41.015 de copii şi 20.574 de adulţi la nivel naţional, precum şi campanii sau conferinţe distribuite online care au adunat zeci de mii de vizualizări.

Citește și:

Activează Notificările OK No thanks