Senatorii din Comisia pentru învăţământ au eliminat, vineri, articolul din proiectul legii învăţământului preuniversitar, adoptat de Camera Deputaţilor, care stipulează că înmatricularea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) într-o unitate de învăţământ de masă este permisă doar dacă aceasta dispune de resursă umană şi bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin şi itinerante.
Propunerea de eliminare a acestui articol ce a aparţinut grupurilor PSD, PNL, UDMR a fost susţinută de către toţi membrii comisiei.
Federaţia Părinţilor şi Aparţinătorilor Legali din România şi mai multe asociaţii în domeniu au solicitat eliminarea articolului, pe care l-au calificat drept ‘discriminatoriu’, arătând că acesta ‘contravine principiilor fundamentale ale incluziunii educaţionale şi dreptului la educaţie al tuturor copiilor’.
Un amendament adoptat prevede că ‘în cazuri temeinic justificate pentru nivelurile de sprijin prevăzute la alin. 2 literele b şi c (sprijin special de nivel II – suplimentar; sprijin special de nivel III – intensiv) procesul educaţional se poate desfăşura şi în cadrul grupelor/claselor organizate în cadrul unităţilor de învăţămâmt de masă’.
O altă modificare admisă în comisia de specialitate extinde cu analişti comportamentali şi asistenţi sociali lista celor care acordă asistenţă psihopedagogică şi intervenţii de specialitate elevilor cu nivel de sprijin.
Un alt amendament adoptat de comisie prevede că decizia privind instalarea unui sistem de supraveghere audio-video în şcoală se ia de către profesori, părinţi sau majoritatea elevilor majori.
‘În urma consultării cadrelor didactice, a părinţilor sau a elevilor majori, unitatea de învăţământ preuniversitar poate decide instalarea unui sistem de supraveghere audio-video în vederea asigurării pazei şi protecţiei persoanelor, bunurilor şi valorilor’, stipulează amendamentul.
Un alt articol modificat de senatori prevede ca în anul şcolar 2024 – 2025 şi nu 2023 – 2024, cum prevedea forma adoptată de Camera Deputaţilor, formaţiunile de studiu constituite la nivelul spitalelor şi care funcţionează în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar speciale pot fi transferate la şcolile din spital înfiinţate în cadrul instituţiilor de învăţământ superior cu facultăţi de medicină, cu acordul Senatului universitar, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei.
Proiectele legilor învăţământului preuniversitar şi superior, împreună cu rapoartele comisiei de specialitate, urmează să intre pentru vot în plenului Senatului, ca for decizional, pe 22 mai.