Senatorii au adoptat, miercuri, un proiect iniţiat de Guvern privind ajustarea preţurilor la serviciile de transport feroviar de cărbune la complexurile energetice, care vizează asigurarea securităţii energetice.
Potrivit senatorului PNL Sorin Bumb, prin această ordonanţă de urgenţă s-a vizat ajustarea preţurilor din contractele-cadru, pe fondul creşterii preţurilor la carburanţi şi a celor cu forţa de muncă.
‘Toate aceste preţuri trebuie ajustate, astfel încât atât cei de la CFR, cât şi cei de la complexul energetic să nu fie defavorizaţi de aceste contracte care sunt de obicei pe o perioadă de minimum doi ani de zile. Prin amendamentele care s-au adus, s-a încercat să fie legea cât mai obiectivă şi să se pună bazele reale ale indicilor de corecţie, astfel încât să nu fie dezavantajaţi nici cei de la CFR, care în prima fază păreau să transfere cheltuielile cu reparaţiile, cu carburantul asupra celor de la Complexul Energetic Oltenia. (…) Aceste corecţii trebuie să se facă pe nişte baze reale şi aceste chestiuni s-au rezolvat prin amendamentele care au fost depuse. Sper să fie o bună funcţionare între cei de la CFR, astfel încât să se poată aproviziona CEO’, a argumentat Bumb.
La rândul său, senatorul USR Cristian Bordei a transmis că grupul său parlamentar va vota în favoarea proiectului legislativ pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2022 privind ajustarea preţurilor acordurilor-cadru/contractelor sectoriale de servicii de transport feroviar de cărbune pentru complexurile energetice, însă a obiectat faţă de formulele de preţ incluse în contractele de achiziţii sectoriale, adăugând că acestea ar trebui ţinute sub control, revizuite, în sensul stabilirii corecte a raportului între preţurile prestaţiilor companiilor de stat şi calitatea serviciilor pe care acestea le oferă.
‘Vom vota ‘pentru’ în plen, aş vrea să atrag atenţia însă asupra unui aspect care a reieşit în urma dezbaterilor pe această lege şi anume faptul că am constatat că companiile folosesc în contractele între ele formule de calcul al stabilirii creşterii preţurilor, care se bazează inclusiv pe elemente care includ indici privind creşterile salariilor, indici privind creşterile costurilor cu întreţinerea, în cazul de faţă a materialului rulant, chestiune care mi se pare total anormală, pentru că în acest mod companiile de stat pot creşte cheltuielile interne oricât, fără nicio oprelişte şi, evident, astfel de formule de calcul nu le veţi găsi niciodată în contractele între companiile private, în care astfel de clauze ţin cont de elemente obiective cum ar fi creşterea anumitor materii prime la bursă şi altele de acest gen. Din acest punct de vedere, şi am constatat cu surprindere că Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice nu are nicio problemă cu astfel de formule de preţ incluse în contractele de achiziţii sectoriale, dacă dorim ca preţurile prestaţiilor companiilor de stat să fie ţinute sub control şi să nu mai crească în mod necontrolat, fără să vedem şi o creştere a calităţii, astfel de formule în mod clar trebuie revizuite’, a susţinut Bordei.
Senatorul UDMR Antal Lorand a subliniat rolul ‘extrem de important’ al acestei ordonanţe, în contextul în care ajustează costurile de transport al cărbunelui la CEO.
‘În Comisia de energie, practic, am îmbunătăţit, am adus câteva clarificări pertinente la această OUG, deoarece CEO este o companie strategică şi extrem de importantă şi trebuie să susţinem această companie, mai ales în plină criză energetică. (…) Practic, am adus îmbunătăţiri proiectului OUG. (…) Trebuie să avem grijă ca banii să rămână la CEO pentru a-i putea investi în eventuale capacităţi noi de producţie, pentru punerea în siguranţă şi pentru a îmbunătăţi capacităţile existente de producere a energiei electrice’, a motivat senatorul UDMR.
Proiectul are ca obiect adoptarea unor măsuri pentru ajustarea preţurilor acordurilor-cadru/contractelor sectoriale de servicii de transport feroviar de cărbune pentru complexurile energetice, afectate de conflictul militar care se desfăşoară pe teritoriul Ucrainei şi de blocajul impus Rusiei la nivel instituţional, coroborat cu o creştere explozivă a preţului pe pieţele de energie electrică, gaze naturale şi a combustibilului, acorduri-cadru/contractele sectoriale de servicii de transport aflate în curs de derulare, indiferent de durata de execuţie a acestora şi dacă sunt îndeplinite cumulativ anumite condiţii, potrivit raportului întocmit de comisiile de specialitate.
Reglementările propuse în proiectul de act normativ vizează evitarea blocajului în asigurarea transportului feroviar de cărbune la complexurile energetice. De asemenea, va fi asigurată şi protecţia consumatorilor casnici prin menţinerea stabilităţii şi securităţii energetice, se arată în raport.
Proiectul a fost transmis Camerei Deputaţilor, for legislativ decizional în acest caz.