Elevii până în clasa a IV-a inclusiv pot opta să primească tichete pentru educaţie pe suport electronic, în vederea achitării cheltuielilor din programul derulat în sistem public sau privat de tipul ‘Şcoala după şcoală’, prevede proiectul de lege privind aprobarea OUG nr.6/2021 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, adoptat luni de plenul Senatului.
Proiectul de lege, care a fost votat cu majoritate de voturi – 122 de voturi ‘pentru’ şi o abţinere -, are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr.1/2011, precum şi modificarea unor prevederi legale din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.171/2020 privind modificarea şi completarea art.58 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011.
Potrivit unui amendament, unităţile de învăţământ, prin decizia consiliului de administraţie, îşi pot extinde activităţile cu elevii după sau înaintea orelor de curs, prin programe ‘Şcoala după şcoală’, dacă dispun de infrastructura şi de personalul necesare implementării acestor programe. Pentru elevii până în clasa a IV-a inclusiv, părinţii, reprezentanţii legali sau, după caz, persoana care a fost desemnată de părinte pentru întreţinerea unui copil, pe perioada absenţei părinţilor, conform art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, pot opta alege tichete pentru educaţie pe suport electronic în vederea achitării cheltuielilor din programul ‘Şcoala după şcoală’.
Statul finanţează, în limita sumelor alocate cu această destinaţie, programul ‘Şcoala după şcoală’ pentru elevii de până în clasa a IV-a inclusiv, ai căror părinţi sau reprezentanţi legali solicită în scris acest serviciu, prin tichete pentru educaţie pe suport electronic a căror valoare nominală lunară se raportează la indicatorul social de referinţă şi este de 0.8 ISR, exprimat în lei, pentru fiecare copil înscris în program, se arată în proiect.
Persoanele îndreptăţite optează în scris pentru aceste tichete pe suport electronic, individual pentru fiecare copil, la sfârşitul fiecărui an şcolar sau la momentul înscrierii copilului la şcoală pentru noul an şcolar.
Tichetele pentru educaţie pe suport electronic destinate programului ‘Şcoala după şcoală’ sunt tichete de valoare pe suport electronic finanţate din fonduri externe nerambursabile şi în completare de la bugetul de stat destinate exclusiv acoperirii parţiale sau integrale a costurilor aferente programului al cărui scop final este de a oferi sprijin familiilor sau persoanelor în îngrijirea cărora se află elevii până în clasa a IV-a inclusiv, precum şi de a contribui la îmbunătăţirea competenţelor educaţionale dobândite de aceştia în timpul orelor de şcoală.
Tichetele pe suport electronic nu sunt transferabile iar utilizarea lor în alt scop îi obligă pe beneficiari la plata contravalorii educaţionale de care au beneficiat.
Decontarea tichetelor pentru educaţie pe suport electronic între unităţile de învăţământ sau organizaţiile neguvernamentale care le acceptă ca mod de plată a costurilor aferente programului ‘Şcoala după şcoală’ şi unităţile emitente ale tichetelor se face numai prin intermediul unităţilor bancare.
Cerinţele privind emiterea, contractarea, utilizarea şi decontarea tichetelor pentru educaţie pe suport electronic se stabilesc prin ordin al ministrului Educaţiei emis cu cel puţin 3 luni înainte de începerea anului şcolar 2022-2023.
Ghidul solicitantului pentru programul naţional pilot de tip ‘Şcoala după şcoală’ se elaborează de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene în urma consultării cu Ministerul Educaţiei.
Pentru anul şcolar 2022-2023, criteriile de eligibilitate de acordare a tichetelor pentru educaţie pe suport electronic elevilor până în clasa a IV-a, inclusiv regulile de decontare în funcţie de zilele în care elevul a fost prezent în cadrul programului ‘Şcoala după şcoală’ şi de fondurile alocate cu această destinaţie, precum şi lista documentelor justificative pe baza cărora se va realiza încadrarea acestora pe categorii se aprobă prin ordin al ministrului Educaţiei emis până la cel puţin 3 luni înainte de începerea anului şcolar 2022-2023.
Procedura şi criteriile de evaluare a programelor ‘Şcoală după şcoală’ organizate de unităţile de învăţământ se stabilesc de către Ministerul Educaţiei şi se aprobă prin ordin al ministrului Educaţiei în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Senatul este camera decizională în cazul acestui proiect de lege, care a fost adoptat tacit de Camera Deputaţilor.