Majoritatea românilor sunt de părere că în ultimele luni au fost expuşi la ştiri false şi dezinformări, potrivit unui sondaj INSCOP transmis, miercuri, AGERPRES.
Cercetarea relevă că 55% dintre cei chestionaţi consideră că în ultimele luni au fost expuşi la ştiri false şi dezinformări în mare şi foarte mare măsură, 42,5% au răspuns că într-o mică, foarte mică măsură şi deloc, iar 2,5% nu ştiu sau nu au răspuns.
De asemenea, 58,3% dintre români cred că unele state susţin acţiuni de propagandă şi dezinformare în România într-o mare şi foarte mare măsură, 32,2% – într-o măsură mică şi foarte mică, iar 4,8% cred că deloc şi 4,7% nu ştiu sau nu au răspuns.
Întrebaţi ce ţară sau organizaţie cred că susţine cel mai mult acţiuni de propagandă, dezinformează şi răspândeşte ştiri false în România, 24% dintre cei chestionaţi au răspuns Rusia, 18,5% – Uniunea Europeană, 14,8% – China, 9,2% – Ungaria, 9,2% – SUA, 3,3% – Germania, 1,6% au indicat altă ţară, iar 19,4% nu ştiu sau nu au răspuns.
Sondajul relevă că 60,7% dintre români sunt înclinaţi mai degrabă să aibă neîncredere în informaţiile difuzate la posturile TV, în timp ce 36,3% sunt înclinaţi să aibă mai degrabă încredere, iar 3% nu ştiu sau nu au răspuns. Totodată, 67,7% au răspuns că sunt înclinaţi mai degrabă să aibă neîncredere în informaţiile de pe paginile de internet ale canalelor mass media, 21,8% – să aibă mai degrabă încredere, iar 10,7% nu ştiu sau nu au răspuns.
În ceea ce priveşte informaţiile citite sau primite pe reţelele sociale (Facebook, Instagram, Youtube, Tik Tok), 74,1% dintre respondenţi au răspuns că sunt înclinaţi să aibă mai degrabă neîncredere, 15,8% să aibă mai degrabă încredere, iar 10,1% nu ştiu sau nu au răspuns. Referitor la informaţiile difuzate de posturile de radio, 44,9% au răspuns că sunt înclinaţi să aibă mai degrabă neîncredere, 40,6% – mai degrabă încredere, iar 14,5% – nu ştiu sau nu au răspuns.
Potrivit cercetării, comparativ românii sunt înclinaţi să aibă mai degrabă încredere în informaţiile difuzate de posturile de radio – 40,6%, în informaţiile difuzate de posturile TV – 36,3%, în informaţiile difuzate de paginile de internet ale canalelor mass media – 21,8%, în informaţiile citite sau primite pe reţele sociale – 18,9%.
Sondajul a fost realizat de INSCOP Research în parteneriat cu Verifield, la comanda think-tank-ului STRATEGIC Thinking Group, în cadrul unui proiect de cercetare sprijinit de The German Marshal Fund of the United States şi finanţat de Black Sea Trust for Regional Cooperation prin True Story Project.
Cercetarea, realizată în perioada 1 – 12 martie, este împărţită în patru capitole, cel de-al patrulea fiind dedicat percepţiei populaţiei cu privire la expunerea la ştirile false, respectiv încrederii românilor în sursele de informaţie.
Sondajul a fost realizat prin metoda CATI (interviuri telefonice) pe un eşantion de 1.100 de persoane. Eroarea maximă admisă a datelor este de plus/minus 2,95% la un grad de încredere de 95%.