Operatorii STS au preluat anul trecut 10.248.377 de apeluri (cu 90.000 mai puţine decât în 2021), dintre care urgenţele au reprezentat 57,82%, informează Serviciul de Telecomunicaţii Speciale
În 2022, numărul apelurilor de urgenţă preluate într-o limbă străină a crescut cu 16% faţă de anul precedent. S-au înregistrat 24.383 de astfel de apeluri faţă de 20.944 în 2021. Numărul apelurilor la 112 procesate în limba ucraineană şi rusă a crescut la peste 1.000 în 2022 faţă de 2021, când au reprezentat mai puţin de 50 de cazuri.
‘Anul trecut, operatorii STS ai Serviciului de urgenţă 112 au gestionat urgenţe în diferite limbi străine, au oferit sprijin de traducere pe timpul interviului şi al intervenţiei pentru îngrijiri medicale de urgenţă, operaţiuni de căutare şi salvare în zonele montane din apropierea graniţei sau în colaborarea cu autorităţile locale şi cele din ţările vecine. Fiecare operator stăpâneşte cel puţin o limbă de circulaţie internaţională, printre care amintim engleză, franceză, spaniolă, ucraineană, maghiară, italiană, germană, turcă, rusă, greacă şi bulgară’, informează STS.
Din totalul de 10.248.377 de apeluri preluate anul trecut, 42,18% au fost non-urgente, reprezentând: solicitări de informaţii privind traficul rutier sau mersul trenurilor, comenzi de taxi şi livrări de mâncare, sesizări privind pensiile sau diverse servicii de stat, precum şi alte solicitări pentru care nu era necesară intervenţia de urgenţă a echipajelor specializate.
În cadrul formularelor de feedback, peste 95% din cei intervievaţi s-au declarat mulţumiţi de interacţiunea cu operatorii STS şi au precizat că au încredere să apeleze 112.
Numărul apelurilor non-urgente a crescut cu aproximativ 1,5 puncte procentuale faţă de anul 2021, dar a scăzut cu peste un punct procentual faţă de anul 2020. Cele mai multe dintre cazurile de urgenţă recepţionate anul trecut au fost transferate către Ambulanţă (51,36%), urmată de Poliţie (23,35%), ISU-SMURD (18,05%), Jandarmerie (5,12%) şi alte agenţii (2,11%).
Judeţele cu cel mai ridicat procent de cazuri de urgenţă raportat la numărul total de apeluri înregistrate sunt: Bucureşti-Ilfov – 66,41%, Alba – 66,24%, Cluj – 66,16%. Judeţele cu cel mai ridicat procent de apeluri non-urgente raportat la numărul total de apeluri înregistrat la respectivul Centru 112 sunt: Gorj – 64,86%, Mureş – 58,03% , Covasna – 55,70%.
STS reaminteşte că a adăugat noi facilităţi aplicaţiei mobile Apel 112, iar în prezent poate fi utilizată atât în limba română, cât şi în limbile engleză, franceză, germană, maghiară şi ucraineană.
Printre cazurile gestionate de operatorii Serviciului de urgenţă 112 se numără şi cel al unui refugiat ucrainean care în luna octombrie a încercat să intre în România şi s-a rătăcit în zona muntoasă din judeţul Suceava în întuneric, ploaie şi vizibilitate redusă.
‘Panicat de animalele sălbatice din pădure, persoana a cerut ajutor la 112 unde a transmis că nu poate da indicii despre locul unde se află. A menţionat că este o zonă abruptă şi a reuşit să dea un punct de reper: un marcaj de pe unul dintre copaci. Operatorul STS a intermediat, în limba ucraineană, întreaga comunicare dintre persoana rătăcită şi echipajele de salvatori. Pentru a facilita operaţiunea contratimp de căutare şi salvare, operatorul STS a transmis apelantului pe telefonul mobil şi un link de localizare – HTML5 Geolocation. Bărbatul a fost localizat şi, în cele din urmă, găsit şi salvat’, se arată în comunicat.
Un alt caz este cel al unei tinere de 19 ani care a venit în România împreună cu soţul – refugiaţi din calea războiului. Au trecut frontiera, au ajuns la Tulcea, dar tânăra a căzut într-o capcană întinsă chiar de soţul ei: acesta a dat-o pe mâna traficanţilor de persoane, transmite STS.
‘Femeia a reuşit să obţină un telefon mobil şi să sune la 112. Operatorul STS a înţeles urgenţa momentului, imediat a alertat autorităţile responsabile şi a intermediat dialogul în limba ucraineană dintre apelantă şi reprezentanţii agenţiilor specializate. În cele din urmă, tânăra a fost găsită şi salvată’, menţionează sursa citată.
Pe 11 februarie, în fiecare an, se marchează Ziua Europeană a Numărului de Urgenţă 112, număr unic pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene la care sună cei care au nevoie de ajutorul agenţiilor specializate de intervenţie: Ambulanţă, Pompieri, Poliţie, Jandarmerie. În România, acelaşi număr este apelat şi pentru Salvamont.