Aproape jumătate dintre profesorii care au răspuns unui studiu online realizat de Salvaţi Copiii România sunt de părere că trebuie organizate ore de educaţie remedială pe durata verii.
Sondajul de opinie a fost derulat online, în rândul cadrelor didactice din învăţământul primar şi gimnazial, pe un eşantion neprobabilistic, în perioada mai – iunie.
‘În ceea ce priveşte opiniile cu privire la necesitatea organizării orelor de educaţie remedială pe durata verii, putem observa că aproape jumătate dintre respondenţi ne spun că ar fi nevoie’, a declarat Roxana Paraschiv, reprezentantă a Salvaţi Copiii, la o dezbatere.
Ea a precizat că, potrivit sondajului, în Bucureşti şi reşedinţele de judeţ, 10% dintre profesori spun că, deşi elevii ar fi avut nevoie de educaţie remedială, în şcolile unde predau nu s-au organizat astfel de ore.
Roxana Paraschiv a menţionat că 85% dintre cadrele didactice au afirmat că în şcoala unde lucrează s-au organizat grupe de educaţie remedială. Ea a spus că, dacă în rural 93% dintre răspunsuri indică organizarea acestor grupe, în urbanul mare 62% dintre respondenţi relevă acest aspect.
Potrivit Roxanei Paraschiv, odată cu gradul de urbanizare creşte procentul celor care au menţionat că orele remediale nu au fost organizate din lipsa necesităţii lor (2% în mediul rural, 5% în urbanul mic şi 21% în Bucureşti şi reşedinţele de judeţ).
În ceea ce priveşte disciplinele pentru care s-au organizat ore de educaţie remedială, ea a spus că eforturile s-au canalizat spre limba română şi matematică, însă a menţionat că este îmbucurător că la nivelul gimnaziului foarte mulţi profesori spun că orele au acoperit şi alte discipline, cum ar fi: Ştiinţele naturii, Ştiinţele sociale, limbile străine.
Roxana Paraschiv a afirmat, legat de impactul pandemiei asupra elevilor, că profesorii au semnalat printre altele scăderea motivaţiei, dificultăţi în acumularea de noi cunoştinţe şi pierderea achiziţiilor anterioare. Ea a precizat că foarte multe dintre aceste răspunsuri se referă la elevii din ciclul primar, pentru care şcoala online nu a reprezentat cea mai bună dintre soluţii.
Potrivit Roxanei Paraschiv, cadrele didactice spun că elevii şi-au pierdut ritmul, că a crescut chiar riscul de abandon şcolar şi a sesizat o adâncire a inegalităţilor între elevi, în sensul că cei cu acces la resurse şi sprijiniţi de părinţi au reuşit să ţină cât de cât pasul.
Ea a menţionat că profesorii au semnalat că au existat probleme cu conexiunea la internet în cazul unor elevi care au primit dispozitivele necesare.
‘Au apărut dificultăţi emoţionale, nu doar sub forma dezinteresului faţă de şcoală, dar copiii nu se mai pot concentra, foarte mulţi au devenit dependenţi de tehnologie sub aspectul ludic al jocurilor şi nu mai ştiu sa comunice. Sunt foarte mulţi profesori care vorbesc despre agitaţie şi despre o energie pe care încep să o canalizeze spre violenţă’, a adăugat Roxana Paraschiv.
În această săptămână, Salvaţi Copiii a dat startul programului de pregătire remedială estivală în cadrul căruia, în lunile iulie- august, se vor organiza zilnic activităţi de educaţie remedială pentru peste 2.000 de copii grupaţi în 39 de grupe de grădiniţă estivală şi 71 de grupe de educaţie remedială pentru facilitarea integrării pe plan şcolar a copiilor din grupuri vulnerabile, potrivit unui comunicat al Salvaţi Copiii România.