Avariile la infrastructura de electricitate sunt principala cauză a ritmului scăzut de procesare a TIR-urilor în partea ucraineană din PTF Porubne-Siret, în condiţiile în care alimentarea cu energie electrică se face doar 5-6 ore pe zi, a declarat, luni, guvernatorul regiunii Cernăuţi, Ruslan Zaparaniuk, după întâlnirea cu preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Suceava, Gheorghe Flutur.
”Infrastructura electrică a Ucrainei a suferit avarii foarte mari şi există perioade foarte mari de timp când nu se transmite curent electric către populaţie în Bucovina. Au existat întreruperi de curent electric şi în vamă şi asta influenţează creşterea numărului de TIR-uri care se găsesc în acest moment în Vama Porubne-Siret spre Suceava”, a spus Zaparaniuk.
Potrivit acestuia, numărul cel mai mare de automarfare care vin din România în Ucraina sunt cisterne cu combustibil, după care urmează TIR-urile cu produse alimentare.
Preşedintele CJ Suceava a declarat că, în prezent, coloana de peste 900 de TIR-uri din România are peste 26 de kilometri, aceeaşi situaţie fiind şi în partea ucraineană spre Cernăuţi.
El a spus că a convenit cu omologul său de la Cernăuţi măsuri de fluidizare, printre care redirecţionarea TIR-urilor goale spre PTF Vicovu de Sus-Krasnoilk, gruparea TIR-urilor cu combustibil pentru a facilita procesarea în vamă, dar şi suplimentarea numărului de lucrători în partea ucraineană.
”Avem peste 26 de kilometri coloană de TIR-uri, circa 900 de TIR-uri în România. Coada ajunge aproape de municipiul Suceava. Acelaşi lucru, circa 900 de TIR-uri sunt şi spre Cernăuţi. Am găsit că e foarte urgent să găsim soluţii de fluidizare a traficului de aici din zonă (…) Şoferii cu TIR-urile goale refuză să meargă pe la PTF Vicovu de Sus – Krasnoilsk, invocând că sunt locuri cu probleme. M-am convins astăzi că nu sunt (…) O să rugăm Poliţia de la Suceava să dirijeze TIR-urile goale spre zona Vicovu de Sus – Krasnoilsk ca să fluidizăm acest trafic (…) S-a convenit ca, împreună cu Poliţia de la Suceava, să se ia câte 30 de TIR-uri cisternă pe o bandă separată, pentru a le face formalităţile de vamă, pentru că sunt mult mai simple, iar din totalul TIR-urilor circa 200-250 sunt cu benzină sau motorină (…) Partea ucraineană a promis că va mări schema de lucrători din vamă, astfel încât să se poată procesa în 24 de ore circa 500-600 de TIR-uri”, a spus Flutur.
Pe de altă parte, el precizat că de la sfârşitul lunii ianuarie 2023 se va deschide şi punctul de frontieră de la Racovăţ – Botoşani.
Totodată, Flutur a discutat cu Zaparaniuk despre deschiderea PTF Climăuţi – Fântâna Albă, unde partea română a finalizat deja investiţia, urmând a se amenaja o parcare mare pentru TIR-uri, iar pentru că se află în apropiere de PTF de la Vadu Siret să se aibă în vedere înfiinţarea unui punct intermodal de transport prin care aceste TIR-uri să fie transportate pe calea ferată, descongestionând traficul şi protejând astfel infrastructura rutieră.