Profesorii de Istorie suceveni au semnat un memoriu pe care l-au trimis Ministerului Educaţiei (ME), prin care solicită asigurarea unui loc prioritar studiului Istoriei în şcoli.
Documentul a fost citit public vineri, 2 iulie, în cadrul Simpozionului ‘Ştefan cel Mare şi Sfânt, ctitor al neamului românesc’, acţiune care s-a desfăşurat la statuia ecvestră a lui Ştefan cel Mare situată în Parcul Şipote – Cetate din Suceava.
Prin acest demers, profesorii vor să tragă încă o dată un semnal de alarmă asupra importanţei disciplinei de Istorie pentru învăţământ, pentru viitoarele generaţii, pentru cultivarea spiritului civic, pentru istorie şi pentru neamul românesc, elevii fiind beneficiarii actului didactic, cei care construiesc ziua de mâine şi merită să fie bine instruiţi.
”Istoria are un rol de o importanţă covârşitoare în formarea tinerei generaţii şi de aceea statutul său ca disciplină şcolară nu poate fi secundar. Această poziţie prioritară în formarea elevilor se fundamentează şi pe faptul că ea formează, ca nicio altă disciplină de studiu, valorile fundamentale ale umanităţii (…) Formarea educaţiei patriotice şi a unei morale decente sunt indispensabile tineretului de astăzi. Studiind temeinic Istoria, elevii pot realiza că flacăra spiritului naţional, a identităţii de limbă şi de neam nu s-a stins niciodată şi că aceasta trebuie transmisă de ei mai departe (…) Educaţia istorică reprezintă un pilon important al existenţei noastre şi un subiect de mare actualitate instructiv-educativă. Cu toate acestea, pe fondul unei crize de identitate naţională care a cuprins România în ultimele două decenii, în noile Planuri-Cadru pentru învăţământul liceal, supuse dezbaterii publice de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, poziţia Istoriei ca disciplină devine marginală (…) De aceea, stimaţi reprezentaţi ai neamului românesc, vă adresăm rugămintea să militaţi, prin pârghiile de putere pe care le aveţi la dispoziţie, pentru asigurarea unui loc prioritar studiului Istoriei în noile Planuri Cadru propuse de Ministerul Educaţiei şi Cercetării”, se arată în memoriul semnat de profesorii suceveni.
În document se arată că România este, în prezent, singurul stat european în care elevii învaţă în medie o oră de Istorie pe săptămână, la gimnaziu şi liceu, în timp ce în celelalte state din Europa, în Planurile – Cadru, sunt prevăzute între 2 şi 4 ore pentru această disciplină.
Semnatarii au dat ca exemplu Bulgaria unde sunt 3 ore pe săptămână, Belgia – 3 ore, Republica Cehă – 3 ore, Danemarca – 2 ore, Estonia – 3 ore, Germania – 3 ore, Franţa – 3 ore, Grecia – 3 ore, Letonia – 2 ore, Marea Britanie – 4 ore, Olanda – 3 ore, Rusia – 4 ore, Slovacia – 2 ore, Turcia – 3 ore, Ucraina – 3 ore sau Ungaria – 4 ore. AGERPRES / (AS – autor: Silvia Marcu, editor: Marius Frăţilă)