Institutul Cultural Român (ICR) de la Londra şi cel de la Madrid prezintă două expoziţii fotodocumentare, intitulate ‘Freedom/Libertate’ şi ‘Timişoara Incognito – Revoluţia Română 1989’ (la Madrid), semnate de fotoreporterii Andreea Alexandru (Associated Press), Constantin Duma (AGERPRES), cunoscut sub numele de ‘fotograful Revoluţiei de la Timişoara’, şi Vadim Ghirdă (Associated Press), laureat al Premiului Pulitzer pentru contribuţia fotografică în zone de conflict.
Expoziţia de la ICR Londra reuneşte imagini din timpul Revoluţiei din decembrie 1989 de la Timişoara, precum şi fotografii care prezintă imagini ale conflictului din Ucraina alături de articole şi note de presă relevante pentru cele două evenimente definitorii ale istoriei Europei şi rămâne deschisă publicului în perioada 14 decembrie 2023 – 15 ianuarie 2024, arată un comunicat al ICR Londra transmis, miercuri, AGERPRES.
În aceeaşi perioadă, va fi expusă şi în aer liber expoziţia ‘Timişoara Incognito’, prezentată pe panouri în jurul sediului ICR Londra din Belgrave Square, dedicată oraşului Capitală Europeană a Culturii – Timişoara 2023.
Constantin Duma, ‘fotograful Revoluţiei de la Timişoara’, are o experienţă de peste 50 de ani în fotografie, orientându-se preponderent către fotografia de peisaj şi urbană. Fotoreporter activ în ţară şi peste hotare, Constantin Duma este o figură proeminentă în viaţa culturală din Timişoara. Cu o experienţă de peste 20 de ani la Agenţia Naţională de Presă AGERPRES, Constantin Duma a colaborat cu diverse colective de fotografi, acumulând cunoştinţe semnificative în timpul activităţii sale la Muzeul de Istorie.
La ICR Madrid, Constantin Duma aduce fotografii în cadrul expoziţiei ‘Timişoara Incognito – Revoluţia Română 1989’, prima fotografie fiind făcută pe 17 decembrie 1989, când a făcut parte din convoiul care pornise spre Complexul Studenţesc din oraş. A urcat la un prieten care avea aparat şi a fotografiat ce vedea de la etaj.
‘Au urmat zile pline, zile cu spaimă, zile cu moarte. Sub ochii mei a sfârşit, sub şenilele unui TAB – soldatul n-o zărise! -, prima victimă colaterală a Revoluţiei, o femeie de vreo 50 de ani. A fost, pur şi simplu, strivită. Fotografiam de unde puteam, când puteam, lăsam aparatul pe la prieteni, fugeam. Fugeam cu toţii, ca iepurii, am primit şi un pat de puşcă pe spinare. Ştiu că a meritat. Abia la un an de la Revoluţie am expus acele poze, în vitrina Restaurantului Palace de atunci’, rememorează Constantin Duma.